Van TikTok tot Clubhouse: dit is het social media gebruik van Nederlanders in 2021
In 2021 zijn er maar liefst 13,7 miljoen social media gebruikers van 15 jaar en ouder. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, uitgevoerd door Newcom Research. Het onderzoek geeft een kijkje in het social media gebruik van Nederlanders. Voor bedrijven erg belangrijk inzicht voor het effectief inzetten van social media. Benieuwd welke platforms het hardst groeien en welke dagelijks het meest worden gebruikt? Je leest het in deze blog waarin we de belangrijkste resultaten op een rijtje zetten!
TikTok is de grote winnaar
TikTok is razend populair en tegenwoordig niet meer weg te denken uit het social medialandschap. Het relatief nieuwe platform is dan ook de grote winnaar van het Nationale Social Media Onderzoek 2021. TikTok heeft meer dan een miljoen nieuwe gebruikers binnengehaald. Dit is een stijging van, houd je vast, 149%! Het aantal dagelijkse gebruikers is zelfs gestegen met 197%. TikTok heeft dankzij deze enorme stijging inmiddels Facebook, als het gaat om aantal dagelijkse gebruikers, ook ingehaald.
Toch zien we eigenlijk nog maar weinig bedrijven op TikTok. Dat wil niet zeggen dat er geen mooie kansen liggen voor het zakelijk inzetten van TikTok. Zeker voor het bereiken van een wat jongere doelgroep is TikTok uiterst geschikt. Je kunt bijvoorbeeld filmpjes plaatsen om je producten te promoten, samenwerken met influencers, een kijkje achter de schermen van je bedrijf geven én sinds kort ook adverteren. Met een gratis (!) pro-account heb je inzicht in uitgebreide statistieken. Van aantal views en profielbezoekers tot jouw meest trending videos. Wil je extra bereik creëren? Maak dan, net zoals op Instagram, gebruik van hashtags. Eén van de ondernemingen die wél gebruik maakt van TikTok is voetbalclub AFC Ajax. En met succes! Ajax was afgelopen maand wereldwijd de grootse voetbalclub op TikTok met 5,4 miljoen interacties. De club post zowel grappige filmpjes van bekende voetballers als kleine stukjes uit wedstrijden.
LinkedIn: van cv-database naar social media platform
Goed nieuws voor LinkedIn! Met een groei van 6% is het aantal gebruikers van LinkedIn gestegen naar 5 miljoen. Hiermee loopt het platform qua procentuele groei, samen met Instagram en TikTok, op kop. Het dagelijks gebruik van LinkedIn groeit bovendien flink ten opzichte van vorig jaar. Een goede 20% van alle gebruikers is nu dagelijks actief. Features als blogs, hashtags en stories transformeren LinkedIn steeds meer van cv-database tot een écht social media platform. Tegenwoordig is het platform niet alleen maar geschikt voor aantrekking en selectie van nieuwe werknemers. Maar ook voor promotie van de werkzaamheden van je bedrijf en aantrekking van potentiële klanten. Zo schreven wij onlangs een blog over social selling via LinkedIn. Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en interactie aangaan met zowel bestaande als nieuwe klanten via social media. Meer weten? Lees dan onze blog hierover.
De groei van Instagram vlakt af
Afgelopen jaren groeide het populaire Instagram als een speer. Maar dit jaar is de groei van Instagram duidelijk afgevlakt. Niet geheel onlogisch, want zo’n sterke groei kan niet oneindig doorgaan. Met name onder jongeren groeit het platform een stuk minder. Maar geen zorgen! In oudere leeftijdsgroepen is nog wel een stijging in gebruik te zien. En bovendien blijft Instagram, ondanks deze afvlakking, met een groei van 5% procentueel gezien één van de hardst groeiende platforms. Zit jouw doelgroep op Instagram? Dan hoef je als bedrijf nog zeker niet af te stappen van het platform. Wil je meer weten over het zakelijk inzetten van Instagram? Lees onze blog over dit onderwerp!
Pinterest is populairder dan ooit
Uitgebreid koken, kamers herinrichten en klussen. Activiteiten die je tijdens de coronapandemie binnen de regels nog kan doen én opeens wel tijd voor hebt. Ook het social media platform Pinterest heeft dit geweten. Veel mensen gebruiken dit medium namelijk om ideeën en inspiratie op te doen. Na een stijging van 10% heeft Pinterest nu een totaal aantal gebruikers van 3,9 miljoen. Ook het aantal dagelijkse gebruikers is met 24% fors gestegen. Pinterest is voor bedrijven en organisaties zeer geschikt om producten te promoten én om te adverteren. Het is misschien niet het meest voor de hand liggende medium, maar zeker één om je even in te verdiepen.
Nieuw: Clubhouse
Nog niet meegenomen in het onderzoek, maar zeker een goede toevoeging aan dit rijtje: Clubhouse! Grote kans dat je er al van gehoord hebt, want dit gloednieuwe platform is hot & happening! Clubhouse is een app, een nieuw social media platform, waarop je live gesprekken van vreemden en bekenden kunt volgen. Na het downloaden van de app en het ontvangen van een uitnodiging om lid te worden, kun je gratis meeluisteren én meepraten met gesprekken. Je kunt je voorkeuren voor allerlei verschillende onderwerpen instellen. Van sport en technologie tot wellness en marketing. Clubhouse wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Vreemden die een gezellig praatje met elkaar maken, professionals die zich uitlaten over hun expertises en zelfs voetbalfans die napraten over een wedstrijd. Ook voor bedrijven en organisaties is het een mooi medium om je verhaal te vertellen, je expertise toe te lichten of met klanten in gesprek te gaan. Goed in de gaten houden dus!
Dit zijn de belangrijkste resultaten van het Nationale social media onderzoek 2021. Al met al een goed jaar voor vele social media platforms. Wil jij als bedrijf het maximale uit jouw social media gebruik halen? Dan denken we graag met je mee! We zetten graag samen met jou een goede strategie op om de aandacht van jouw doelgroep te trekken.
Geschreven door Sophie.