Als je bedrijf aan het groeien is, komt er een moment waarop je team simpelweg niet meer alle ballen in de lucht kan houden. Dat kan het moment zijn om een bureau in te schakelen. Maar het vinden van de juiste partner kan een beetje als zoeken naar een speld in een hooiberg voelen. Laten we eerlijk zijn: een goed communicatiebureau kan echt het verschil maken. Geen zorgen, in deze krachtvoer delen we een paar handige tips om de juiste keuze te maken.
Tip 1: Kijk naar de grootte van het bureau
Grote of kleine bureaus: ze hebben allebei hun voor en nadelen. Kleine bureaus zijn over het algemeen persoonlijker, maar misschien ook niet altijd beschikbaar wanneer je ze nodig hebt. Ze kunnen maar een bepaald aantal opdrachten tillen waar grote bureaus vaak meer ruimte hebben. Daarnaast heeft een groot bureau vaak een schat aan expertises in huis, maar loop je ook het risico dat je als klein visje in een grote vijver belandt. Dus vraag jezelf af: wat is mijn prioriteit? Kies verstandig.
Tip 2: Ervaring is key
Een communicatiebureau werkt voor verschillende opdrachtgevers in diverse domeinen. Als je bijvoorbeeld een school bent is het raadzaam om in zee te gaan met een bureau dat al voor een onderwijsinstelling of groep heeft gewerkt. Zij hebben dan al ervaring met de betreffende doelgroepen waardoor het proces efficiënter (en vooral sneller) verloopt. Kijk dus naar het type klant van een bureau en ga voor het bureau dat al eerder iemand in jouw schoenen heeft geholpen. Je spreekt dan al elkaars taal!
Tip 3: Check het portfolio
Een kijkje nemen in het portfolio van een bureau kan een goed beeld geven van wat voor een type klanten ze hebben, maar ook van wat ze kunnen. Meestal laat een bureau verschillende type opdrachten zien in hun portfolio om een zo’n breed mogelijk beeld te geven. Kleine tip: kijk verder dan alleen de glimmende plaatjes op de website en graaf wat dieper om erachter te komen wat ze echt in huis hebben. Staan er bijvoorbeeld reviews of klantcases op hun website? Neem deze goed door, hier haal je waardevolle informatie uit over hoe een bureau te werk gaat.
Tip 4: Teamwork makes the dream work
Een sterk team onderscheidt zich door de unieke mix van achtergronden, talenten en ideeën die het biedt. Het is de harmonie tussen verschillende perspectieven, gecombineerd met samenwerking. Dit maakt écht het verschil. Let bij het selecteren van een bureau op een team die diversiteit niet alleen omarmt, maar er ook effectief gebruikt om de beste resultaten te behalen. Want laten we eerlijk zijn: samen weten we meer dan alleen.
Tip 5: Stel vragen, veel vragen
Een goed gesprek kan echt een schat aan informatie opleveren. Dus waarom niet het bureau uitnodigen voor een gezellig kopje koffie (of thee, als dat meer je ding is) en ze het hemd van het lijf vragen? Bijvoorbeeld naar hun ervaringen en hoe ze denken jouw specifieke uitdagingen aan te pakken. En wees niet bang om de moeilijke vragen te stellen – juist die kunnen vaak het meeste inzicht bieden. Hoe meer je weet over het bureau en hun werkwijze, hoe beter uitgerust je bent om een weloverwogen beslissing te nemen. Dus zet die vragenlijst maar vast klaar!
Tijd voor actie: ontmoet onze krachten
Nu weet je waar je op kan letten bij de zoektocht naar een passend communicatiebureau. Heb je geen zin om te (blijven) zoeken en kom je liever direct in contact met een team van ervaren communicatiekrachten? Bij ons ben je uiteraard aan het juiste adres! Neem natuurlijk wel bovenstaande tips mee in je keuze 😉
Geschreven door Jessy