2023 is voorbij gevlogen! Het afgelopen jaar bracht (gelukkig) een overvloed aan nieuwe ontwikkelingen, kansen en uitdagingen met zich mee. Daar haken wij maar al te graag op in! Vooral op het gebied van sociale media en marketing zagen we veel nieuwe dingen voorbijkomen. Het is in onze ogen cruciaal om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, zeker in ons vakgebied. Dus, wat zijn die actuele trends voor 2024 precies en nog belangrijker: hoe kun je ze optimaal benutten?
1) Creator content: een vleugje authenticiteit, veel impact!
Een déjà vu? Vorig jaar hadden we het al over deze trend, en raad eens? De trend heeft zich beter ontwikkeld dan verwacht. Sterker nog, de ontwikkeling van creator content ging in een vogelvlucht. Online platform TikTok breidt haar financieringsprogramma uit en we hebben het niet over de zoveelste influencer met een gigantisch volgersaantal. Nee, we duiken in de wereld van User-Generated Content (UGC), waar mensen met minder volgers de sociale-media-sterren zijn. Authentiek, betrokken en met resultaten waar je ‘u’ tegen zegt!
Wist je dat 92% van de consumenten vertrouwt op aanbevelingen van bekenden? En dat UGC meer dan twee keer zoveel omzet genereert dan betaalde reclame? Geen wonder dat deze trend blijft knallen! (Bron)
2) Sociale zoekmachines
SEO in een sociale media-artikel? Absoluut! Voor Gen Z zijn sociale media-apps de nieuwe Google. Zij gebruiken vooral de apps TikTok en Pinterest. Dus, naast het bouwen van je fanbase, is er nog een reden om te investeren in je eigen sociale mediakanaal: zoekresultaten! Denk aan keywords en SEO, want het optimaliseren van deze elementen is niet langer exclusief voor je website. Hedendaagse zoekmachines, zoals Google, houden namelijk rekening met sociale media-inhoud bij het bepalen van zoekresultaten. Dit betekent dat niet alleen de inhoud van je website van belang is, maar ook wat je deelt op de sociale media platforms. Stel je voor: als modebedrijf deel je regelmatig inspirerende content op TikTok en Pinterest. Gebruik daarbij woorden die relevant zijn voor jouw onderwerp. Deze posts kunnen niet alleen de betrokkenheid van je publiek vergroten, maar ook een positieve invloed hebben op je algehele online zichtbaarheid, en dus ook je rangschikking in zoekresultaten! Kortom: het succes van je online aanwezigheid is nauw verbonden met zowel je website als je activiteiten op sociale media.
3) De toekomst met AI
Er zal in 2024 geen trendartikel verschijnen waar artificiële intelligentie, beter bekend als AI, geen prominente rol in speelt. AI is een zoekmachine die de mogelijkheid biedt om vaardigheden van de mens te vertonen, zoals creativiteit, plannen en copywriting. Iets wat vooral voor sociale mediamarketeers en copywriters de deur opent naar inspirerende captions. Heb je een blog nodig? Of een campagne? Stel de juiste vraag aan AI en binnen no time heb je hetgeen waar je naar zocht. Maar ook contentkalenders en visuals kun je via deze handige zoekmachine creëren. Van alle markten thuis dus, en zeker een trend voor 2024. Let wel op: wanneer AI bijvoorbeeld een artikel heeft geschreven is het raadzaam hem goed door te lezen voor publicatie, het is en blijft een machine.
Hulp nodig bij jouw communicatiestrategie?
Nu weet je met welke trends je aan de slag kunt gaan om jouw doelen voor 2024 te behalen. Heb je zelf geen tijd of de expertise in huis om dit te doen? Geen zorgen, wij helpen natuurlijk graag! Neem contact met ons op.