3 communicatietrends waarmee jij jouw doelstellingen in 2023 wél behaalt

3 communicatietrends waarmee jij jouw doelstellingen in 2023 wél behaalt

3 communicatietrends waarmee jij jouw doelstellingen in 2023 wél behaalt

Het nieuwe jaar is begonnen! 2022 was een veelbewogen jaar met genoeg maatschappelijke vraagstukken, zeker ook op communicatievlak. Podcasts, Artificial Intelligence content én meer behoefte aan verbinding en inclusiviteit. We hebben het allemaal voorbij zien komen. Maar wat zijn de voorspellingen voor 2023? We zetten de 3 belangrijkste trends voor je op een rij.

Trend 1: video’s moeten kort, korter, kortst

Waarom video’s waardevol zijn voor jouw organisatie? Video’s worden tot wel 1200% vaker gedeeld, dan content dat alleen uit tekst en een afbeelding bestaat. Dat video content de laatste jaren enorm populair is, hebben we al eerder benoemd. Óók in 2023 blijft video belangrijk, maar wel in een vernieuwde vorm. Zo zien we dat korte video’s heel populair zijn. Iedereen kent de korte video’s op TikTok en Instagram Reels, maar tegenwoordig bieden ook YouTube en Twitter de mogelijkheid om korte video’s te maken. Bepaal op basis van jouw doelgroep en doelstellingen welk platform het meest geschikt is om in te zetten. Zorg er vervolgens voor dat video als terugkerend contenttype is opgenomen in de contentkalender voor 2023. Het is nooit te laat om mee te doen én – zoals je net al las – zijn er genoeg platformen om uit te kiezen!

Trend 2: user-generated content (creatorship)

De tweede trend is user-generated content. Hiermee wordt de content bedoelt die wordt gemaakt door de gebruiker van jouw dienst of product, zonder dat je ze daarvoor betaalt. Organisaties kunnen deze content niet zelf beheren en dus ook niet controleren. Eigenlijk kan je het zien als moderne mond-tot-mond reclame. Met UGC kan jij vertrouwen opbouwen bij je (toekomstige) klanten, omdat zij de mening van andere consumenten geloofwaardiger vinden dan het verhaal dat je zelf vertelt. Gevalletje: wij van wc-eend, adviseren wc-eend. User generated content zien we al veel op platformen als Instagram en TikTok. Hoe je aan UGC komt? Maak likeable content die de moeite waard is om te delen. Daarnaast kun je klanten triggeren om hun ervaring of mening te delen door interactieve polls te plaatsen en in je content vragen te stellen. Ook kun je dit doen door bijvoorbeeld een win-actie op te zetten. Hoe meer user generated content, hoe beter!

Trend 3: Employer Branding

Misschien niet echt een ‘trend’ te noemen, maar wel belangrijker dan ooit. Veel organisaties hebben moeite met het vullen van vacatures, omdat de arbeidsmarkt zo krap is. Heeft jouw organisatie ook een uitdaging op het gebied van werven en behouden van personeel? Duik dan eens in de wereld van Employer Branding, ook wel de branding voor jou als werkgever. Met een Employer Branding strategie zorg je ervoor dat toekomstige werknemers graag bij jou willen werken, maar ook dat je huidige werknemers aan je bindt. In een Employer Branding strategie staat hoe jij als werkgever gezien wil worden, wat jou onderscheidt van anderen en welke kanalen je daarbij inzet. Daaruit komt een concrete aanpak met de vervolgstappen die jouw organisatie neemt om daar te komen. Denk bijvoorbeeld aan het sollicitatieproces dat transparanter moet zijn. Dit kun je doen door aan kandidaten te communiceren hoe het proces er uit ziet en waarom zij het wel – of niet zijn geworden. In je strategie kan ook de aanpak van je werken-bij website of pagina staan. Zijn de voordelen van werken bij jouw organisatie wel duidelijk? Bekijk voor inspiratie de werken-bij website van Weijerseikhout. Samen met onze partner Campaign Company hebben we een Employer Branding strategie en bijbehorende werken-bij website ontwikkeld

Hulp nodig bij jouw communicatiestrategie?

Nu weet je welke trends jouw organisatie kunnen helpen om de doelen voor 2023 te behalen. Misschien wil jij het huidige communicatieplan aanscherpen, omdat je bijvoorbeeld (meer) video’s wilt delen of een sterk werkgeversmerk wilt opbouwen. Kan je daar hulp bij gebruiken? Geen zorgen, wij helpen graag! Neem gerust contact met ons op.

Geschreven door Roos