De kracht van persona’s

De kracht van persona’s

Uit onderzoek blijkt dat merken die een vinger aan de pols houden bij hun doelgroep aanzienlijk meer succes boeken in marketing, communicatie en verkoop. Het is eigenlijk heel logisch, toch? Toch gebeurt het nog maar zelden. Om jouw doelgroep echt te begrijpen is het werken met persona’s sterk aan te raden. Een persona biedt waardevol inzicht in de doelen en motivaties van (potentiële) klanten. Als je jouw klanten echt begrijpt, kun je jouw aanbod veel beter afstemmen op hun behoeften.

Wat is een buyer persona?

Als marketeer of communicatieprofessional is het van belang om jouw doelgroep door en door te kennen. Content marketing draait om het leveren van relevante inhoud die aansluit bij jouw doelgroep. Maar hoe doe je dat precies? Diepgaand doelgroeponderzoek is hierbij onmisbaar. Door al jouw bevindingen samen te brengen, creëer je een krachtige tool: de persona. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Een persona is als een uitgebreide beschrijving van jouw ideale klant. Het geeft een gedetailleerd beeld gebaseerd op demografische gegevens, interesses en gedragingen. Op deze manier leer je je doelgroep echt kennen zodat je jouw boodschap precies aan laat sluiten.

Tip: onthoud, je bent niet je eigen persona!

De belangrijkste stap bij het creëren van je (buyer)persona is het loslaten van je eigen ervaringen en voorkeuren. Stap in de schoenen van jouw klant en begrijp hun dagelijkse frustraties en verlangens. Stel je voor: jouw persona is een vrouw. Welke auto rijdt ze? Wat houdt haar ’s nachts wakker? Heeft ze kinderen? Waar shopt ze voor kleding? Wat is haar favoriete tv-programma? Neem de tijd om je persona te leren kennen alsof je een nieuwe vriend wilt maken. Geef je persona een persoonlijkheid! Geef ze een naam en een verhaal. Het doel is om ze zo echt mogelijk te laten voelen, zodat je je goed kunt inleven in hun behoeften en verlangens. Dit is de basis voor een sterke connectie. Na verloop van tijd kun je jouw buyer persona nog verder verfijnen, maar dit is een goede start.

Waarom zou je een buyer persona gebruiken?

Een buyer persona helpt je om jouw doelgroep beter af te bakenen en zo je marketingbudget effectiever in te zetten. Door te begrijpen welke platforms je doelgroep gebruikt, voorkom je onnodige kosten. Het stelt je ook in staat om de problemen van je klanten beter op te lossen en nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen.

Aan de slag met een buyer persona

Wil jij aan de slag met een buyer persona? Wij staan klaar om je te helpen! Neem contact met ons op voor een strategische sessie om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Zo til je jouw communicatie naar een hoger niveau en vergroot je het succes van je marketinginspanningen.

Geschreven door Jessy Wissing