Hoe kies je het juiste lettertype voor je merk?

Kies juiste lettertype tips - CommunicatieKrachten

Hoe kies je het juiste lettertype voor je merk?

Hoe kies je het juiste lettertype voor je merk?

Een goed lettertype is een fundamenteel aspect van je merk. Het draagt namelijk enorm bij aan je identiteit en uitstraling. Bovendien kan een lettertype een boodschap versterken. De keuze in lettertypes is in ieder geval reuze. Hoe kies je tussen de eindeloze mogelijkheden het juiste lettertype voor jouw merk, ontwerp of website? Waar moet je allemaal op letten? Met de volgende tips helpen we je een eindje op weg!

1. Zoek een lettertype dat past bij je merkidentiteit

Waar staat jouw merk voor? Welke sfeer wil je neerzetten? Met andere woorden: welk lettertype past bij de identiteit van je merk? Zorg dat het lettertype overeenkomt met dat wat je wilt uitstralen. Hiermee zorg je ervoor dat het lettertype je merk én de boodschap die je wilt overbrengen versterkt. Kies je voor formeel of speels? Ruig of verfijnd? Modern of klassiek? Grappig of serieus? Stoer of zacht? Ga op zoek naar het DNA van je merk en laat je lettertype hierop aansluiten.

2. Zorg voor een goede leesbaarheid

Misschien nog wel belangrijker dan een lettertype dat aansluit bij je merkidentiteit, is een lettertype dat goed leesbaar is. Zorg ervoor dat elke letter makkelijk te lezen is en te onderscheiden is van andere letters. Houd hiervoor rekening met de letterdikte en -grootte, rondheid en hoe de ene letter naar de andere overvloeit. Test dit ook bij verschillende type merkuitingen, online en offline. Zeker een lange tekst, zoals een nieuwsbrief, webtekst of blog, moet prettig te lezen zijn. Anders kost het de lezer te veel moeite en zullen mensen stoppen met lezen. En dat wil je uiteraard voorkomen!

Over het algemeen zijn er twee soorten lettertypes. Allereerst hebben we lettertypes mét schreef (serif), zoals Times New Roman. Een schreef is het dunne streepje aan het uiteinde van een letter. Een lettertype met schreef is met name op geprint papier goed leesbaar, perfect dus voor magazines of folders. Anderzijds hebben we lettertypes zonder schreef (sans serif), zoals Arial. Deze ogen strak en modern en zijn juist op beeldschermen goed leesbaar. Kies dus bijvoorbeeld op je website of social mediakanalen voor schreefloze letters.

3. Kies een duurzaam lettertype

Heb je je pijlen gericht op een lettertype dat momenteel trendy is? Houd dan in je achterhoofd dat deze wellicht niet zo lang meegaat als je zou willen. Gebruik zo’n trendy lettertype daarom in je social mediaberichten of een periodieke campagne, maar liever niet in je gehele merkidentiteit. Bij het kiezen van een meer standaard lettertype voor je merk kun je het beste gaan voor een duurzaam lettertype, dat ook over een paar jaar nog steeds passend is. Daarmee voorkom je dat je je gehele website of zelfs logo na bepaalde tijd moet aanpassen.

4. Let erop dat het lettertype veel verschillende opties heeft

Eindelijk, je hebt een passend én goed leesbaar lettertype gevonden. Fijn! Tot blijkt dat het lettertype alleen een ‘regular’ (normale) en ‘bold’ (dikgedrukte) variant heeft. Is dit voldoende? Eigenlijk niet! Kies liever voor een lettertype met een groot scala aan mogelijkheden. Van light, regular en semibold tot bold, heavy, condensed en italic. Dit zorgt ervoor dat je één lettertype op veel verschillende manieren kan inzetten. Voor designers hartstikke belangrijk, want het biedt een hoop ontwerpvrijheid. Daarnaast zorgt het ervoor dat je kunt zorgen voor afwisseling in je merkuitingen, zonder dat je daarmee afwijkt van je merkidentiteit.

Aan de slag!

Hopelijk kun je met deze tips meteen aan de slag! Wil je sparren over het beste lettertype om de identiteit van je merk te versterken? Of het kiezen van het juiste lettertype helemaal uit handen geven? Neem eens contact met ons op!

Geschreven door Sophie.