Valt jouw merk niet op? Zo breng je daar verandering in!

Valt jouw merk niet op? Zo breng je daar verandering in!

Valt jouw merk niet op? Zo breng je daar verandering in!

Als organisatie wil je natuurlijk dat je merk opvalt. Toch slagen veel merken hier niet in. Hoe dat kan? Wij hebben het antwoord voor je! Wil je weten waarom je merk niet opvalt en wat je eraan kan doen? Lees dan snel verder!

Een verzadigde markt

Eén van de belangrijkste redenen waarom jouw merk niet opvalt, is marktverzadiging. Maar, wat houdt dit precies in? Wanneer een product aan consumenten wordt voorgesteld, hopen de producenten dat consumenten positief zullen reageren doordat product te kopen. Marktverzadiging kan worden beschouwd als bewijs van een succesvol verkooprecord. Iedereen die het product wil hebben heeft het eigenlijk al gekocht. Iedereen die interesse had is dus al verzadigd. Het gevolg hiervan is dat het voor merken steeds moeilijker wordt om boven het maaiveld uit te steken.

Dit is niet de oplossing

Wat je in elk geval niét moet doen, is harder roepen. Wanneer je als bedrijf alleen maar meer gaat communiceren, lok je een strijd met concurrenten uit. Het gevolg hiervan is dat je telkens een groter budget nodig hebt met een steeds minder goed resultaat.

Opvallen met je merk? Zo moet het wel

Dus, wat moet je wel doen? Een positie kiezen! Wanneer je alles bent voor iedereen, ben je eigenlijk niets voor niemand. Dit is een mooie zin waarin duidelijk wordt dat je als bedrijf keuzes moet durven maken. Wie ben je? Waar sta je voor? Welke doelgroepen sluiten daarop aan? En ja, daarmee sluit je ook doelgroepen uit. Juist door een sterke positie te kiezen zorg je ervoor dat jouw merkverhaal sterker en duidelijker wordt. Dat draagt vervolgens weer bij aan de kans dat jouw merk beter zichtbaar is bij de juiste doelgroepen.

Positionering kiezen

Maar hoe kies je de juiste positie? We raden je aan om allereerst te kijken waar je onderscheidende kracht ligt. Hier kom je achter door de sterkste eigenschappen van concurrenten te vergelijken met de sterkste eigenschappen van jouw merk. Alles wat overlapt is niet handig om te gebruiken als positionering. Dit is niet uniek en dus niet onderscheidend. Er zijn veel verschillende manieren om jouw merk onderscheidend te maken ten opzichte van andere merken. Een aantal voorbeelden zijn: producteigenschappen, ingrediënten, productcategorieën, prijs, service en emotie.

Heb je je onderscheidende kracht gevonden? Kijk dan naar de behoefte van je doelgroepen. Wat wil jouw klant? Sluit jouw onderscheidende kracht hierop aan? Dan heb je je positionering gevonden!

Opvallen met je positionering

Wanneer je een positie gekozen hebt moet je er lang en consistent over communiceren. Hoe langer je voordelen van jouw product of dienst blootstelt. Hoe groter de voorkeur voor je merk. Dit fenomeen heet het mere exposure effect. Meer exposure leidt dus automatisch tot hogere voorkeur.

Hulp nodig bij positioneren?

Lang verhaal kort: een positionering kiezen voor je merk is cruciaal. Door een positie te kiezen val je beter op en word je beter onthouden. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het positioneren van jouw merk? Neem dan contact met ons op via info@communicatiekrachten.nl of bel naar (024) 782 00 00.

Geschreven door Eline Jonkman