Refferal recruitment: zo zet je het via-via werven van medewerkers slim in
De krappe arbeidsmarkt maakt dat het vinden van nieuwe medewerkers voor bedrijven erg lastig. Elke werkgever wil natuurlijk passende, loyale en kundige werknemers vinden. Het creëren van een sterk werkgeversmerk – ofwel employer branding – kan je hierbij helpen. Maar, is dat genoeg? Hoe kom je aan goed personeel in deze krappe arbeidsmarkt? Wellicht is referral recruitment de oplossing! In deze krachtvoer-blog nemen we je mee in de wereld van refferal recruitment.
Wat is refferal recruitment?
Voordat je refferal recruitment gebruikt moet je natuurlijk eerst weten wat het precies is. Refferal recruitment is het via-via werven van nieuwe medewerkers. Er zijn verschillende via-via netwerken zoals: je eigen netwerk, het netwerk van je huidige medewerkers, het netwerk van oud-medewerkers en het netwerk van je leveranciers.
Refferal recruitment: zo werkt het
Wanneer je refferal recruitment gebruikt, stimuleer je eigen huidige medewerkers (en andere connecties, zoals vrienden, familie, en oud-collega’s) om actief mee te denken bij het vinden van nieuw personeel. Het is daarbij belangrijk om je netwerk en connecties exact te laten weten waarnaar je opzoek bent en wat de wervingsvraag is. Zo kunnen zij zelf gerichter op zoek naar een geschikte kandidaat voor de functie.
Voordelen van refferal recruitment
Wat zijn precies de voordelen van referral recruitment? Om te beginnen heb je met refferal recruitment sneller beet. Je laat jouw eigen enthousiaste connecties op zoek gaan naar geschikte mensen. Dit gaat natuurlijk veel sneller dan als je heel veel motivatiebrieven en cv’s moet lezen om een voorselectie te maken. Ook zijn de wervingskosten veel lager. Je hoeft geen personeelsadvertenties te plaatsen. Verder krijg je waarschijnlijk betere kandidaten. Dit komt doordat je eigen connecties niet de eerste beste persoon zullen aanraden, maar echt op zoek gaan naar iemand die past binnen het plaatje.
Zorg eerst dat de basis staat!
Voordat je van start gaat met referral recruitment, moet je zorgen dat je als werkgever de basis goed op orde hebt. Dat wil zeggen: dat je huidige medewerkers tevreden zijn over jou als werkgever en organisatie. Alleen zullen zij bereid zijn hun eigen netwerk in te zetten voor referral recruitment. Daarnaast is het ook van belang dat je een eenduidige boodschap uitdraagt naar de arbeidsmarkt. Wie ben je als bedrijf? Hoe zit het met de bedrijfscultuur? En wat vind je belangrijke kwaliteiten in nieuwe medewerkers? Zorg dat dit helder is, en ga pas dan aan de slag met referral recruitment.
Aan de slag met refferal recruitment
Wanneer je aan de slag wilt gaan met refferal recruitment begin je met het achterhalen van de verschillende behoeftes bij huidige medewerkers voor een nieuwe collega. Vervolgens analyseer je deze uitkomsten en leg je als werkgever deze uitkomsten naast jouw eigen eisen voor een nieuwe werknemer. Zorg dat je duidelijke wervingsvragen hebt en maak deze wervingsbehoefte duidelijk aan alle connecties. Wanneer dit gebeurt is kan refferal recruitment van start gaan!
Refferal recruitment, iets voor jou?
Ben je geïnteresseerd in het gebruiken van refferal recruitment en wil je graag hulp bij de uitvoering hiervan? Neem dan contact met ons op via info@communicatiekrachten.nl of bel naar (024) 7820000. Wij zijn expert in arbeidsmarktcommunicatie en helpen ook jouw organisatie graag bij het vinden van personeel of het bouwen aan je employer brand.
Geschreven door Eline Jonkman