Organiseer een effectieve brainstormsessie in 5 stappen
Nieuwe ideeën bedenken is niet altijd even makkelijk. Want, hoe kom je nou op zo’n fantastisch idee? Met een goede aanpak is je kans op creatieve output groter. Een voorbeeld van een slimme aanpak is een brainstormsessie. De meest creatieve ideeën ontstaan zelfs tijdens een effectieve brainstormsessie. In 5 stappen leggen wij je uit hoe je zo’n brainstormsessie aanpakt!
Stap 1: Stel van tevoren duidelijke regels op
Voordat je met je team of jouw medewerkers aan de slag gaat is het belangrijk dat iedereen begrijpt wat er gaat gebeuren. Ieder teamlid wordt gelijk behandeld en ideeën mogen niet direct afgekeurd worden. De brainstormsessie verloopt niet alleen sneller, maar ook effectiever wanneer in de beginfase geen feedback of kritiek wordt gegeven. Dit werkt bevorderlijk, omdat het team elkaar op deze manier kan inspireren. Ook ontstaat er juist meer creativiteit onderling. Spreek deze regels van je voren duidelijk met je team af.
Stap 2: Maak de vraagstelling concreet
Voor een goede brainstormsessie is een duidelijke vraagstelling essentieel. Maak de vraagstelling daarom zo concreet mogelijk. Wanneer je doel is om je merk meer te laten groeien, zorg dan dat je vraagstelling gaat over hoe je dit wilt bereiken. Bijvoorbeeld: bedenk zoveel mogelijk ideeën om onze doelgroep via één van de social media kanalen aan ons te koppelen. Door dit te specificeren weten mensen in welke richting zij moeten denken. Bovendien kun je in een later stadium checken of de ideeën bijdragen aan het behalen van je doel.
Stap 3: Start een braindump
Start je brainstormsessie met een braindump. Nu hoor ik je bijna al denken: ‘wat is een braindump?’. Tijdens een braindump schrijft iedereen alles op wat bij hem of haar in eerste instantie te binnen schiet. Dit kunnen en mogen al concrete en innovatieve ideeën zijn, maar vaak staan er ook vage of onhaalbare dingen op dit lijstje. Doordat ieder teamlid voor zichzelf zaken opschrijft waar zij aan moeten denken bij de vraagstelling, wordt niemand overgeslagen. Ook de mensen die normaal niet snel een idee voor zouden leggen. Zo wordt iedereen betrokken en krijg je veel verschillende input die gekoppeld is aan de vraagstelling.
Stap 4: Probeer verschillende technieken uit
Om alle input vervolgens om te zetten tot goede ideeën zet je de ‘associatietechniek’ in. Dat is een slimme manier om snel tot nieuwe ideeën te komen. Een bruikbaar voorbeeld voor deze techniek is een film of tijdschrift. Dat gaat als volgt: je kijkt met het gehele team naar een film of bladert individueel door een tijdschrift. Vervolgens schrijven alle medewerkers iedere associatie op tussen de film of het tijdschrift en de vraagstelling. Iedereen schrijft deze losse ideeën weer op. Veel van deze ideeën zullen overlappen met die van de braindump. Daarom is het handig om je ideeën hierna zo concreet mogelijk te noteren.
Stap 5: Kies de beste ideeën en werk deze uit
Aangekomen in de laatste fase bestaan inmiddels (te) veel verschillende gedachtes. Niet al deze ideeën worden natuurlijk toegepast. Vaak overlappen zelfs een paar ideeën al. Wellicht kun je deze combineren. Daarnaast is het tijd om de mindere te schrappen. Stem met het gehele team op de drie beste en werk deze helemaal uit. Let hierbij op de haalbaarheid en praktische uitvoerbaarheid. Voer uiteindelijk alleen de ideeën uit die daadwerkelijk passen bij jouw eerder gestelde vraagstelling.
Wij wensen je veel succes met de organisatie van jouw brainstormsessie!
Heb jij onze stappen voor effectief brainstormen helemaal doorlopen, maar heb je nog aanvullende vragen voor een brainstormsessie voor jouw organisatie? Of wil je onze hulp graag inschakelen bij de organisatie en uitvoering van zo’n sessie? Neem dan contact met ons op via info@communicatiekrachten.nl of bel naar (024) 782 00 00.
Geschreven door Eline Jonkman.