Sterke content creëer je met formats

Sterke content creëer je met formats

Sterke content creëer je met formats

Social media posts bedenken is soms een lastige klus. Voor de algoritmes is het belangrijk dat je consistent een update plaatst, maar je wil natuurlijk wel iets toevoegen. Er is namelijk sprake van een enorme content overload. Alleen met originele- en herkenbare content val je op in de massa en ben je relevant voor je doelgroep. Hoe je dat doet? In deze editie van Krachtvoer vertellen we je meer over hoe formats jou helpen met het creëren van sterke content.

Waarom een format?

Een format is een vaste rubriek die regelmatig terugkomt. Zo weet jij als content creator precies welke content je kunt maken. Het zorgt voor structuur in je contentplanning en maakt het mogelijk om jouw content gemakkelijk vooruit te plannen. Dat doe je heel eenvoudig in een contentkalender met een overzicht van al jouw formats. Zo hoef jij niet meer te bedenken wat je deze week gaat plaatsen. De basis staat er namelijk al. Zorg er wel altijd voor dat jouw formats in een vaste vorm terugkomen. Bijvoorbeeld met een vaste vormgeving en in een herkenbare tone-of-voice.

Maar ook voor je volgers zijn formats fijn. Formats zorgen namelijk voor herkenning. Je kan ze keer op keer toepassen met net een andere invulling. Is jouw content relevant voor je doelgroep? Dan blijft het hangen! Social media-formats zijn daarin vergelijkbaar met rubrieken in tijdschriften. Wanneer lezers de content herkennen, kunnen ze gemakkelijk filteren wat zij wel of niet willen lezen. Soms zoeken lezers zelfs de specifieke rubrieken zelf op.

Welke formats zijn er?

Het aantal formats die je kunt bedenken voor jouw social media kanalen is eindeloos. Toch zijn er een aantal bekende formats die vaak met succes op social media accounts terugkomen. Hieronder staan ze voor je op een rij.

1. Een kijkje achter de schermen

Steeds meer bedrijven laten zichzelf zien. De muren maken plaats voor transparantie. De volgers krijgen te zien wat er allemaal achter te schermen gebeurt. En dat is niet alleen leuk voor je doelgroep. Het is ook een ideale manier om potentiele werknemers aan te trekken. Onderwerpen waarover je iets kunt vertellen zijn bijvoorbeeld mijlpalen, processen of een werkdag van een medewerker. Vraag je bij dit format wel altijd af of dit waarde toevoegt en past bij wat je als bedrijf wil uitstralen.

2. Content van klanten

Wil jij geloofwaardig overkomen bij je doelgroep? Laat je klanten aan het woord! Denk aan een positieve review, een quote, een klantinterview of foto’s van een klant met jouw bedrijf. Dit zorgt voor vertrouwen bij je volgers.

3. De vraag van de week

Een leuk format die je wekelijks terug kan laten komen is de vraag van de week. Haal vragen op bij je volgers door middel van een Instagramstory of bedenk ze zelf. In een wekelijkse post beantwoord je één vraag. Zo laat jij zien dat je kennis hebt van zaken en weet wat je doet.

4. Wist-je-datjes en feitjes

Naast kennis overdragen via een vraag van de week, kun je ook wekelijks de bekende “wist-je-datjes” en feitjes implementeren in je contentplanning. Mensen houden over het algemeen namelijk van weetjes en feiten. Logisch ook, want ze zijn betrouwbaar en snel te scannen.

5. Inspirerende quotes

Last but not least: de inspirerende quotes. Instagram staat er tegenwoordig vol mee en ook op Facebook scoren ze goed. Het is kort, visueel, krachtig en zet volgers aan het denken. Ideaal voor wanneer iemand vluchtig over zijn of haar tijdlijn aan het scrollen is.

Wil jij weten welke formats passen bij jouw merk of bedrijf? Of heb je hulp nodig met de uitwerking van een format? Neem contact met ons op. Onze contentspecialisten helpen je graag met het creëren van formats op maat. Van concept tot uitwerking!

Bronnen:

Frankwatching, Elja Daae, Super Social

Geschreven door Mandy van der Mond