Onderscheid jouw organisatie met een sterke merkpersoonlijkheid
Merken zijn net mensen. Ook een merk kan namelijk sympathiek, deskundig, avontuurlijk of inspirerend zijn. Ondanks de vele verschillende merkpersoonlijkheden hebben sterke merken één ding gemeen: ze zijn herkenbaar en blijven altijd zichzelf. Ze voelen vertrouwd en hebben een duurzame connectie met de doelgroep. Maar wat is een merkpersoonlijkheid? En hoe zet je een merkpersoonlijkheid succesvol in? Je leest het in deze blog!
Een menselijk gezicht
Een merkpersoonlijkheid omvat de eigenschappen en kenmerken van een merk. Het stuurt beslissingen aan over hoe je merk eruitziet, het verhaal dat je vertelt en de manier waarop je praat. Een duidelijke merkpersoonlijkheid geeft een bedrijf of organisatie een menselijk gezicht. Dit maakt een merk uniek en herkenbaar, wat op zijn beurt zorgt voor verbinding met de doelgroep.
De aantrekkingskracht van persoonlijkheid
We houden niet van iemand die met alle winden meewaait. We houden van mensen én merken die zichzelf zijn. Uit psychologisch onderzoek weten we dat mensen met een herkenbare persoonlijkheid aantrekkelijker zijn, omdat duidelijk is welke rol ze in de kudde kunnen spelen. Wat blijkt? Dit geldt ook voor merken! Sterke merken hebben persoonlijkheid en tonen karakter. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen, meer merkbekendheid én loyale klanten.
Een kwestie van vertrouwen
Maar hoe zet je jouw merkpersoonlijkheid succesvol in? Het gaat er niet zozeer om wat voor een soort persoonlijkheid jouw merk heeft, maar dat alles wat je als merk doet en naar buiten brengt daarop aansluit. Het gaat namelijk om vertrouwen. Een merk waarbij het verhaal, de tone-of-voice en de look and feel aansluit bij de merkpersoonlijkheid, creëert vertrouwen bij haar doelgroep. De basis voor een diepgewortelde relatie.
Jouw bedrijfsDNA
Wil jij ook opvallen bij jouw doelgroep? En je als sterk merk binden aan je klanten? Bepaal de fundering van je merk met je bedrijfsDNA. Kom je er zelf niet helemaal uit? Met een interactieve archetypesessie helpen we je graag met het vastleggen van de identiteit van jouw merk en kijken we hoe jouw merk zich onderscheidt van anderen. Samen bepalen we de merkstrategie en geven we deze strategie vorm.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!
Geschreven door Malou.