Waarom employee advocacy niet mag ontbreken in jouw social media strategie
Personal brands worden steeds krachtiger op sociale media. Met een persoon kunnen we ons identificeren en mensen kopen nou eenmaal liever van mensen, niet van bedrijven. We zien dan ook een verschuiving van merken naar personen op onze tijdlijn. Ook als het om je collega’s gaat. Employee advocacy noemen we dat. Iets wat niet meer mag ontbreken in jouw social media strategie! Benieuwd naar wat employee advocacy is? En hoe je het effectief in kan zetten? Wij leggen het je uit in onze nieuwe krachtvoerblog!
Je collega’s als social influencers
Met employee advocacy zet je medewerkers van jouw bedrijf in om de boodschap van je merk over te brengen. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat jouw bedrijfsboodschap op een authentieke manier wordt overgebracht, maar ook voor het vergroten van je bereik en je netwerk. Je maakt social influencers van je collega’s. En met succes: deze vorm van content zorgt voor maar liefst 561% meer bereik dan wanneer je een post via het bedrijfsaccount plaatst.
Employee advocacy voor interne binding
Daarnaast heeft employee advocacy een positief effect op je medewerkers. Zo voelen ze namelijk meer binding, krijgen ze meer kennis over de organisatie én hebben ze meer interactie met hun eigen netwerk. Dit laatste biedt voor hen kansen om zich te kunnen profileren als autoriteit in hun vakgebied. Een win-win voor beide partijen dus!
Aan het werk: hoe zet je employee advocacy in?
Dat employee advocacy jouw bedrijf helpt met het creëren van een groter bereik is duidelijk. Maar nu is het tijd voor de volgende stap: hoe pak je dit aan? Om je op weg te helpen hebben we drie tips voor je op een rij gezet.
Tip 1: creëer draagvlak onder je medewerkers
Het is belangrijk dat collega’s die de content verspreiden zich emotioneel verbonden voelen met het merk. Een werknemer moet zich gehoord voelen en trots zijn op de organisatie waar hij of zij voor werkt. Wil je meer weten over hoe je jouw medewerkers aan jouw bedrijf kan binden? Onlangs schreven we een blog over interne communicatie om je op weg te helpen. Heb je al betrokken medewerkers? Dan is het belangrijk dat zij het belang inzien van employee advocacy. Motiveer ze om mee te werken!
Tip 2: communiceer je merkidentiteit
De content die gedeeld wordt moet natuurlijk wel aansluiten bij de merkidentiteit. Je collega’s moeten de merkidentiteit niet alleen snappen, maar er ook een gevoel bij hebben en erachter staan. Pas dan zijn ze een potentiële ambassadeur van je merk.
Tip 3: lever content aan
Jouw medewerkers zijn natuurlijk al druk genoeg met hun eigen werkzaamheden. Verlaag de drempel en lever content aan die ze zo op hun eigen tijdlijn kunnen plaatsen. Uiteraard zorg je voor inspirerende content, die aansluit bij je doelgroep. Sla de berichtgeving over formele bedrijfsplannen over en deel spontane foto’s van de bedrijfsborrel!
Heb je hulp nodig met het inzetten van employee advocacy? Neem contact met ons op via 024 782 0000 of info@communicatiekrachten.nl. Onze communicatieadviseurs helpen je graag.
Bronnen: Frankwatching, Adformatie
Geschreven door Mandy.