Een datagedreven contentstrategie in 5 stappen
Betere online resultaten? En meer houvast in je dagelijkse werkzaamheden? Een contentstrategie helpt je op weg! Door eerst goed na te denken over de boodschap die je de wereld in stuurt, creëer je relevante content die aansluit bij jouw doelgroep. En dat werkt op zijn beurt conversieverhogend. Heb jij nog geen contentstrategie voor jouw bedrijf? Geen probleem. Met deze vijf stappen creëer je binnen no-time een datagedreven strategie voor jouw content.
1. Maak je doelen concreet
Wat wil je bereiken met jouw content? Noteer heldere en meetbare doelen. Zo kun je na een aantal maanden meten of jouw strategie werkt. Bovendien helpt het vaststellen van doelen je om focus te behouden en om richting te geven aan de content die je maakt. Doelen voor een contentstrategie zijn bijvoorbeeld het vergroten van naamsbekendheid, klantloyaliteit of het verhogen van de conversie. Kies voor een doel die bij jouw bedrijf past.
2. Breng je concurrenten in kaart
Weet jij al wie jouw directe- én indirecte concurrenten zijn? Inzicht in jouw concurrenten helpt je om jouw bedrijf te positioneren. Welke content werkt bij de concurrent? Wat biedt de concurrent nog niet aan? Zorg dat je je met jouw content onderscheidt van de rest. Bekijk de online kanalen van je concurrenten of maak gebruik van handige tools, zoals Ahrefs en SEMrush.
3. Onderzoek je doelgroep
Wanneer je doelen concreet zijn en de concurrenten in kaart gebracht, gaan we over naar een doelgroeponderzoek. Wie wil je bereiken met jouw content? Via welke kanalen zijn zij te bereiken? En wat drijft hen? Breng de customer journey in kaart om te zien welke contactmomenten jouw doelgroep nu al heeft met jouw bedrijf en hoe je deze kunt verbeteren. Tip: maak een persona. Dit helpt je om jouw doelgroep in je achterhoofd te houden tijdens het creëren van content.
4. Doe een zoekwoordenonderzoek
Weet je wie je ideale klant is? Dan wil je ook weten welke topics er spelen en welke zoekwoorden hij of zij gebruikt. Hoe je dit doet? Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek! Ook hiervoor kun je een handige online tool inschakelen. Er zijn zowel betaalde, als onbetaalde aanbieders. Bedenk een aantal keywords die relevant zijn voor je doelgroep en analyseer deze vervolgens met een SEO-tool.
5. Maak jouw strategie concreet
Het vooronderzoek is afgerond. De hoogste tijd dus voor de laatste én leukste stap: het concreet maken van jouw uitingen. Welke boodschap wil je overbrengen? Welke kanalen gebruik je? En welke formats creëer je? Door alle vormen van content uitgebreid uit te werken – van tone of voice tot het design – heb jij een strategie die staat als een huis!
Heb je alle stappen doorlopen? Dan kun je beginnen met het maken van een contentplanning en het daadwerkelijk creëren van content. Hulp nodig met het formuleren van een heldere en datagedreven contentstrategie? Stuur een mailtje naar info@communicatiekrachten.nl of bel ons via 024 782 0000. Onze communicatieadviseurs helpen je graag.
Geschreven door Mandy van der Mond
Bronnen: Machielsen, Coosto, Winnrs en Frankwatching.