Leer ons kennen: dit is Sanne!

Sanne Baris

Leer ons kennen: dit is Sanne!

Leer ons kennen: dit is Sanne!

In de rubriek ‘Leer ons kennen’ zetten we steeds een CommunicatieKracht in het zonnetje. Wie is de creatieveling achter de campagne? De taaltovenaar achter de tekst? Of de regeltante achter het project? In deze blog lees je meer over Sanne, communicatiestrateeg & manager bij CommunicatieKrachten.

Sanne is al vijf jaar een vaste kracht in het team. Met haar strategische kijk op vraagstukken is ze onmisbaar. Sanne is áltijd druk, druk, druk: ze draagt bij aan verschillende klantprojecten, is moderator bij strategische sessies en maakt in haar rol als manager graag tijd vrij om een persoonlijk gesprek aan te gaan met haar teamleden. Benieuwd naar Sanne? Lees snel verder!

Wie is Sanne?

“Ik ben niet nieuwsgierig. Ik heb een brede belangstelling.” Dat zei m’n moeder vroeger altijd al en die karaktertrek heb ik van haar overgenomen. Dat komt in mijn werk heel goed van pas. In mijn strategische rol is het hebben van een brede belangstelling namelijk super waardevol. Ik zou mezelf daarnaast omschrijven als zorgzaam, vind het heel leuk om mensen te coachen en kan goed luisteren.

Na mijn studententijd in Nijmegen en Den Bosch en met twee diploma’s op zak, ben ik – als echte Nijmegenaar – verhuisd naar de overkant: Lent! Dat had ik eigenlijk nooit gedacht, maar samen met mijn vriend en onze twee kinderen van 6 en 8 jaar, is dat toch wel een hele fijne woonplek. Inmiddels heb ik zelf alle drie mijn zussen zover dat ze ook in Lent wonen en verhuizen m’n ouders binnenkort naar Lent.

Wat is de beste omschrijving van jouw functie bij CommunicatieKrachten?

Als communicatiestrateeg help ik onze klanten met het helder krijgen van de organisatie- en/of communicatiestrategie. Dat doe ik door het moderaten van strategische sessies met alle stakeholders van de klant. Ik zorg ervoor dat de strategie die hieruit voortkomt wordt gedragen in de organisatie. Vervolgens vertaal ik de strategie naar een concrete aanpak.

Daarnaast houd ik me in mijn rol als manager bij CommunicatieKrachten bezig met het aansturen en ontwikkelen van ons team van ervaren communicatieadviseurs en projectmanagers. Ik bespreek welke ontwikkeling iemand door wil maken, wat daarbij nodig is en welke stappen iemand daarvoor moet zetten. Zo werken we stapsgewijs aan ieders persoonlijke ontwikkeling. Ik zorg dat we onze mensen inzetten op hun sterktes zodat we deze nog verder uit bouwen en ze van elkaar leren hierin. Daarmee verbeteren we niet alleen continu de medewerkers maar ook de organisatie zelf.

Waarom is het zo belangrijk om altijd na te denken over de strategie?

Het bepalen van een strategie helpt je bij het vinden van een oplossing voor het juiste probleem. Het zorgt ervoor dat je alleen de dingen doet die bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelen. Superbelangrijk dus! Bij CommunicatieKrachten zijn we expert in het vertalen van bedrijfsdoelen naar een effectieve strategie met bijbehorende communicatieactiviteiten en -middelen. We gebruiken daarvoor het Strategisch Frame: een interactieve methode die je dwingt om na te denken over je visie op communicatie, je doelen en hoe je die wil bereiken.

Door de juiste vragen te stellen duiken we helemaal in het project en leggen we binnen no-time de vinger op de zere plek. En als we die gevonden hebben? Dan kunnen we aan de slag met de oplossing. De methode is praktisch en concreet en levert een effectieve communicatiestrategie op 1 pagina op. We hebben hier al vele klanten mee mogen helpen!

Hoe zou je jezelf omschrijven in drie woorden?

Ik ben nieuwsgierig, strategisch ingesteld en heb een geweldig gevoel voor humor, al zeg ik het zelf 😉

Wist je altijd al dat je in de communicatiewereld wilde werken?

Nee, eigenlijk niet. Ik heb een HRM-achtergrond en ben daarna Bedrijfscommunicatie aan de universiteit gaan studeren. Ik was daar voornamelijk bezig met (inter)culturele communicatie, maar ik was niet per se van plan om communicatieadviseur te worden.

Na een aantal jaren werken in de arbeidsbemiddeling wilde ik graag een switch maken richting communicatie. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk in de toenmalige arbeidsmarkt. Bij CommunicatieKrachten kreeg ik toch de kans. Daar ben ik nog iedere dag ontzettend blij mee! Ik heb me hier helemaal kunnen ontwikkelen op communicatievlak en doe nu de dingen die het beste bij me passen en die me aanspreken. Als strategisch communicatieadviseur zit ik helemaal op mijn plek bij CommunicatieKrachten.

Tot slot: waar vinden we jou in je vrije tijd?

In mijn vrije tijd spreek ik graag af met vrienden of één van mijn drie zussen om bij te praten, te borrelen, te wandelen of een spelletje te spelen. Buiten coronatijden om speel ik één keer per maand een pubquiz als ‘notuliste’ van het team; ik ben er voor de gezelligheid en maak me intussen een beetje nuttig door de antwoorden op te schrijven.

Daarnaast onderneem ik graag dingen met mijn kinderen en ben ik dus veel te vinden in het bos, een museum of de dierentuin. En natuurlijk ga ik graag op vakantie! Dan heb ik eindelijk alle tijd om mijn lijstje met ‘boeken die ik nog moet lezen’ weg te werken. Heerlijk!

Heb jij een strategisch vraagstuk waar je de nieuwsgierige blik van Sanne wel voor kunt gebruiken? Neem dan contact met haar op. Ze denkt graag met je mee!

Geschreven door Laura