Do’s & Don’ts bij het kiezen van een bedrijfsnaam

do's and don'ts bedrijfsnaam

Do’s & Don’ts bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Do’s & Don’ts bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam kiezen: misschien wel de moeilijkste taak bij het starten van je eigen onderneming. Waar begin ik? Wat mag wel en wat mag niet? En welke naam gaan mijn (potentiële) klanten onthouden? En wordt deze naam wel gevonden in Google? Er zijn ontzettend veel zaken waar je rekening mee kunt – en moet – houden. Een tijdrovend proces, maar ook heel leuk! In deze krachtvoerblog vertellen we je waar je op moet letten om te voldoen aan de regels van KVK én geven we je handige tips. Benieuwd? Lees gauw verder!

DO: Neem je tijd!

Zit je met je handen in het haar? Lukt het kiezen van een goede naam écht niet? Wees niet bang, die komt namelijk uiteindelijk altijd. Zorg ervoor dat je de rest van de zaken niet laat versloffen en vertrouw erop dat jouw bedrijfsnaam komt. Neem de tijd, overleg met verschillende mensen en bewaar de rust!

DO: Pak de checklist van de KVK erbij

Op de website van de Kamer van Koophandel is een checklist te vinden waar je bedrijfsnaam allemaal aan moet voldoen. En dat zijn best een paar puntjes. Zo mag het nooit misleidend zijn en mag je geen naam van iemand anders of een ander bedrijf gebruiken. Geeft jouw beste vriend toestemming om zijn naam te gebruiken voor jouw bedrijf? Helaas, ook dit is volgens de KVK geen optie. Verder vertelt de KVK dat je niet alle leestekens mag gebruiken en áls je dat dan doet, dit enkel als woordgrap mag dienen. Bijvoorbeeld op deze manier: Commun!cat!eKrachten. Benieuwd naar de volledige lijst? Hier bekijk je de checklist met alle zaken waar je op moeten letten bij de keuze van een bedrijfsnaam.

DO: Stem de bedrijfsnaam af op de doelgroep

Een open deur misschien: maar denk vanuit jouw doelgroep. Verdiep je in ieder detail en stel jezelf de juiste vragen: wat zijn hun behoeften? Hoe willen ze aangesproken worden? Waar knappen ze op af en is de naam niet te moeilijk?

DON’T: Kiezen voor je eigen naam

Vele bedrijven gingen je al voor: je eigen (familie)naam gebruiken. Soms een logische, makkelijke keuze, maar zeker niet altijd slim. Het kan natuurlijk voorkomen dat je bedrijf in zwaar weer komt te verkeren en dat je failliet gaat. Of een woordvoerder van jouw bedrijf schuift aan bij een talkshow en komt niet goed uit de vragen. Imagoschade is snel gemaakt en als jouw eigen naam daaraan gekoppeld is, is dat niet altijd even fijn. Denk hier dus goed over na!

DON’T: Obsessief zoekwoorden in je bedrijfsnaam verwerken

Je verdiepen in SEO en daadwerkelijk de resultaten verwerken op je website en andere communicatie-uitingen is een must, maar verwerk ze nooit in je bedrijfsnaam. Het algoritme van Google verandert ontzettend snel, dus het kan zomaar zijn dat de woorden waarop jij gevonden wordt óók snel veranderen. Dit verwerken in je bedrijfsnaam kan dan dus tricky zijn. In je webteksten kun je deze wél verwerken, deze zijn dan ook makkelijk aan te passen. Doe er je voordeel mee!

Heb je na het lezen van deze tips nog steeds twijfels? Of laat je liever een expert met je meekijken? Wij denken graag met je mee in dit proces. Neem eens contact met ons op!

Geschreven door Laura.