Iedereen heeft een voorkeur voor bepaalde kleuren. Maar wist je dat je je voor een groot deel onbewust laat beïnvloeden door kleur? Kleuren roepen associaties op waar je je vaak niet bewust van bent. Het is een ‘trucje’ waar je als marketeer slim gebruik van kunt maken. Hoewel de associaties bij een kleur per persoon verschillen zijn er gelukkig een paar duidelijke overeenkomsten te ontdekken. Ik neem je in deze blog graag mee naar de wondere wereld van kleurenmarketing!
Onbewuste beïnvloeding
Stel je voor dat je een nieuwe stofzuiger nodig hebt. Waar let jij dan op bij de aankoop? Waarschijnlijk op het merk, de functionaliteiten en de prijs. En de kleur? Nee, die doet er niet toe bij een stofzuiger toch? Jawel! Dit is precies waar je bewuste brein je in de steek laat en waar de onbewuste associaties om de hoek komen kijken. Want vergis je niet: kleur is voor maar liefst 85% bepalend bij koopgedrag!
Het belang van kleurenmarketing
De keuze in kleur heeft een grote invloed op de vraag of je een product positief of negatief ervaart. Het heeft vaak zonder je het doorhebt invloed op je stemming, gedrag en productiviteit. Zelfs je spijsvertering kan door kleuren worden beïnvloed. Ook verhoogt kleur de naamsbekendheid van een bedrijf met 80 procent. Reden genoeg dus om goed na te denken over de juiste kleuren en de juiste keuzes te maken.
Betekenis van kleuren
De kleuren die je kiest voor jouw bedrijf zeggen dus veel over wie je bent, over jouw merkidentiteit. Rood is de belangrijkste kleur in onze eigen huisstijl, het is de kleur van CommunicatieKrachten. Rood staat voor ambitie, energie, vertrouwen, lef en passie. Niet geheel toevallig dat wij onszelf hier goed in herkennen! Ook op de werkvloer haal je je voordeel uit de keuzes in kleur. Zo zorgt blauw voor een kalmerende werking, groen voor minder ziekteverzuim en blauw voor een hogere concentratie. Ontdek welke kernwaardes horen bij welke kleuren en welk bekende merken zich hier onder andere aan hebben gekoppeld.
Kraak jouw kleurcode!
Wil je met je bedrijf, merk of product een bepaald gevoel uitstralen, dan kun je maar beter de juiste kleur(en) kiezen. Welke kleuren komen er terug in de huisstijl van jouw bedrijf? En passen die kleuren bij de bedrijfsidentiteit? Om daar een goed antwoord op te geven hebben wij een interactieve branding methode ontwikkeld: de archetypen. In een archetypesessie bepalen we samen wat de identiteit is van jouw bedrijf en kijken we waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van anderen. Vervolgens bepalen we de merkstrategie en zetten we de juiste middelen in. Denk aan creatieve campagnes, een huisstijl of een website. Uiteraard in de juist onderbouwde kleuren!
Ben je benieuwd welke kleuren passen bij jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor een inspirerende sessie!
Geschreven door: Laura Rietveld