Hoe communiceer je als bedrijf over Corona? Dit zijn de 5 stappen!

Communicatie Corona

Hoe communiceer je als bedrijf over Corona? Dit zijn de 5 stappen!

Je kunt er als organisatie niet meer omheen: corona. De nieuwsberichten en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op waardoor twijfel en onzekerheid de boventoon voeren. Maar er is ook goed nieuws! Met behulp van communicatie kun je als organisatie de touwtjes weer in eigen handen nemen. Je hebt geen invloed op het verloop van het coronavirus, maar je hebt wél invloed op hoe je ermee omgaat.

Communicatie over corona is key

Communicatie speelt een essentiële rol. Juist in tijden van crisis. Gebrekkige communicatie maakt de crisis namelijk alleen maar groter. Door al je stakeholders op de hoogte te houden van jouw aanpak rondom het Coronavirus breng je de rust terug en houd je de regie. Het gaat immers wel om de reputatie van je bedrijf en merk. Maar ook om het welzijn van je medewerkers.

De aanpak van CommunicatieKrachten

Makkelijker gezegd dan gedaan! We begrijpen dat je geen kant en klaar communicatieplan op de plank hebt liggen omtrent deze Coronacrisis. Laat staan dat je tijd hebt om dit plan nu te maken. Crisiscommunicatie vraagt om veel organisatie en coördinatie. Onze ervaring is dat een integraal overzicht en een rationele benadering het verschil maken.

Crisiscommunicatie in 5 stappen

CommunicatieKrachten adviseert en ondersteunt bedrijven en organisaties op het gebied van crisiscommunicatie. We nemen hierin pro-actief het voortouw om het gewenste resultaat te bereiken. We hebben ruimschoots ervaring met impactvolle crisissituaties en nemen je graag aan de hand mee. In 5 stappen kun je snel en adequaat aan de slag gaan met een crisiscommunicatiestrategie die direct resultaat oplevert.

  1. Interview

De eerste stap is een (telefonisch) interview. We vragen een half uurtje van je tijd, waarin we de situatie in kaart brengen. Aan de hand van een checklist maken we inzichtelijk wat er nodig is voor jouw organisatie. Aan de hand van het interview maken we een plan. Kort en bondig. In tijden van crisis moet je namelijk snel handelen, dus gaan we gaan het liefst direct voor je aan de slag.

  1. Stakeholder-analyse

Alle communicatie op één hoop gooien is nooit slim. Zeker niet in tijden van crisis. Wij brengen daarom de betrokken doelgroepen in kaart en denken daarbij niet alleen aan de klanten, media, partners en leveranciers, maar vooral ook aan de medewerkers. Zij zijn immers het hart van je organisatie.  

  1. Keuze voor de boodschap

Welke boodschap ga je aan wie vertellen? Het is belangrijk om zo transparant mogelijk te blijven communiceren. Welke maatregelen heb je genomen? Wat heeft dat voor gevolgen? Gaan we thuiswerken? En hoe gaan we dat doen? Events verplaatsen? Verplicht vakantie vieren? Wij helpen je om een heldere boodschap te communiceren per doelgroep. Eerlijk, maar zonder daarbij paniek te zaaien.

  1. Uitvoeren maar!

Wat is er nodig om de boodschap bij de juiste mensen te krijgen? Voor elke organisatie zal de aanpak anders zijn. We kunnen je bijvoorbeeld volledig ontzorgen op het gebied van de praktische uitvoering van de communicatie rondom Corona. We schrijven nieuwsbrieven, blogs en persberichten. Ook nemen we je sociale media onder de loep. Hoe kunnen we via Instagram, Facebook en LinkedIn de situatie rondom het Coronavirus onder de aandacht brengen? Of moet je daar juist je vingers niet aan branden? Waar nodig maken we een landingspagina waar alle FAQ’s (veelgestelde vragen) een plek krijgen.

Spelen er bij jou grote belangen en kun je meer begeleiding gebruiken? CommunicatieKrachten kan ook een stap verder gaan. Bijvoorbeeld door middel van het geven van trainingen in crisiscommunicatie, het coachen van medewerkers, woordvoering, het bepalen van een lange termijn (crisis)communicatiestrategie of stakeholdermanagement.

  1. Evalueren en bijsturen

Bij crisiscommunicatie is het belangrijk dat je niet eenmalig wat van je laat horen. Het is juist goed om de doelgroepen op de hoogte te blijven houden. Ook daarin adviseren we. Op basis van (social) media, gesprekken met medewerkers en eventueel stakeholders evalueren we de aanpak en sturen we bij waar nodig.

Hulp nodig bij je Corona-crisiscommunicatie?

Wil jij je stakeholders graag informeren over de gevolgen van het Coronavirus maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Schakel CommunicatieKrachten in. Wij helpen je graag met een sterk staaltje crisiscommunicatie. Wij staan in de startblokken en kunnen direct voor je aan de slag. Neem contact met ons op. Wij maken graag kennis met je!

Geschreven door: Stasiu Teunissen