Nederland is in een crisis gedompeld en heeft deze week massaal thuisgewerkt. De Coronacrisis heeft ons allemaal voor een voldongen feit gesteld om ons werk anders te organiseren. Voor het ene bedrijf gaat dit iets makkelijker dan voor het andere. CommunicatieKrachten heeft vanzelfsprekend de afgelopen week ook vanuit huiskamers, keukentafels en studeerkamers gewerkt. Maar we zijn vooral ook benieuwd hoe onze relaties dit aangepakt hebben. Daarom spraken wij onze partner Becruit over de crisis, becruitment, het thuiswerken en de verwachtingen voor de toekomst.
Hoe hebben jullie de afgelopen week ervaren?
Bart van Ingen, oprichter en eigenaar van Becruit: “Het was bovenal een onwerkelijke week. Dit is voor ons allemaal “een eerste keer”. Zeker voor onze generatie. We zijn toch allemaal gewend om in vrijheid te kunnen leven en werken, dan voelt dit toch als een enorme beperking. Wij merken wel dat mensen meer tijd hebben en dat er vooral ruimte is voor bezinning en relativering. We spreken relaties die juist nu reflecteren op hun persoonlijke leven en hun arbeidssituatie. En er ontstaat een collectieve spirit en noodzaak dat we het vooral samen moeten doen. Dit sluit gelukkig aan bij de manier hoe wij werken. We geloven namelijk in ‘executive search 3.0’ waarbij online en de community de belangrijkste pijlers zijn. Het is voor ons dan ook heel leerzaam om te zien hoe ons model functioneert in deze moeilijke periode.”
Wat doet Becruit precies?
“Becruit is een startup, een nieuwe speler binnen de recruitmentbranche. We zien dat het recruitmentlandschap veranderd is de afgelopen jaren. En daarom willen we het vakgebied ook veranderen. Dat is onze missie. Becruit is van mening dat toprecruitment wordt gemaakt door bedrijven en kandidaten samen. We gaan steeds vaker af op de mening van anderen. Mensen die we vertrouwen. Of het nu gaat om een nieuwe auto, vakantie of de beste videochatoplossing. Wij brengen partijen bij elkaar op ons platform: werkgevers, kandidaten en Becruiters.”
En hoe werkt jullie businessmodel?
“Het Becruit-platform is een online community en bestaat uit honderden professionals in sales, finance en IT uit verschillende vakgebieden en branches. Dat zijn onze Becruiters. Heb je een vacature? Dan benaderen zij professionals binnen hun eigen netwerk. Professionals die toe zijn aan een volgende stap en uitstekend gekwalificeerd zijn. Je weet dus zeker dat de professional die bij jou solliciteert wordt aanbevolen door iemand die hem of haar goed kent”, aldus van Ingen.
Hoe hebben jullie het thuiswerken deze week ervaren?
“Voor ons persoonlijk is er wat dat betreft weinig veranderd. Wij geloven al veel langer in het nieuwe werken. De wereld maakt al langer een grote verandering door met veel mogelijkheden om snel en efficiënt te werken. Wij werken daarom al langer op flexibele locaties, waaronder ook veel thuis. Veel meetings kunnen we prima organiseren via Skype. Het scheelt niet alleen veel tijd, maar het is ook veel voordeliger. Persoonlijk contact vinden we enorm belangrijk, maar hiervoor kiezen we flexibel voor inspirerende locaties dichtbij onze doelgroep. Wij geloven in de mix van persoonlijk en digitaal contact. Alleen was dat deze week een pittige uitdaging in een huis vol met kinderen.”
Jullie werken voor een grote diversiteit aan branches. Wat is jullie vooral opgevallen?
“We werken voornamelijk in segmenten en branches waar een blijvend tekort is aan goede senior professionals, zoals (technische) IT, innovatieve industrie en techniek. Door zelfreflectie komen professionals nu toch gemakkelijker en sneller in beweging. En dat is toch best opmerkelijk gezien het huidige klimaat. Maar we hebben ook opdrachtgevers die hun aanvraag intrekken en opdrachtgevers die zelfs een paar stappen vooruit kijken en aangeven dat ze hun team klaar willen hebben om de concurrentie straks voor te zijn. Excellente mensen zijn altijd veel gevraagd, vooral in crisistijd!”
Thuis is het natuurlijk veel makkelijker solliciteren. Hebben jullie daar iets van gemerkt?
“Dat hebben we zeker gemerkt, want mensen hebben meer tijd om zich te verdiepen en rustig te oriënteren. De afgelopen week hebben we in ieder geval verschillende goede reacties uit ons netwerk mogen ontvangen. En een sollicitatiegesprek voeren via Skype is natuurlijk een prima oplossing.”
Recruitment gaat veranderen. Welke rol gaat deze crisis hierin spelen?
“Een crisis zorgt er vaak voor dat ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht komen. Men wordt creatiever en inventiever. Wij denken dat deze situatie met alle gevolgen van dien voor meer flexibiliteit gaat zorgen en nog meer focus op kosten en efficiency. Er zal minder ruimte zijn voor investeringen. In dergelijke situaties wordt er dan vooral naar de operationele kosten gekeken en modellen die flexibel en wendbaar zijn, want het is lastig om ver vooruit te kijken. Nood breekt wetten. Er gaan ook nieuwe diensten en businessmodellen ontstaan of ze worden sneller geaccepteerd. En dit geldt zeker ook voor de recruitmentbranche.”
Hoe gaat het bedrijfsleven daar straks van profiteren?
“Bedrijven blijven behoefte houden aan kwalitatief sterke senior professionals. Mensen die voorop gaan in de strijd en voor verbinding zorgen. Het is vaak een lange zoektocht om de juiste man of vrouw te vinden die bij jouw bedrijf en ambities past. Men komt steeds vaker onder druk te staan en dan kun je je geen misser veroorloven. Daarom geloven wij heilig in de kracht van de aanbeveling. Daarnaast zal men nog kritischer zijn op de kosten en komen recruitmentfees onder druk te staan. Juist in deze situatie is een online community model met lage operationele kosten wenselijk. Het moet beter, sneller en effectiever”, aldus van Ingen.
Welke plaats heeft communicatie in jullie succes?
Ons model valt of staat bij communicatie. Wij zijn een online community, dus het moet vooral duidelijk en efficiënt zijn. Wij realiseren ons dat het we het anders doen dan anderen. Veel bedrijven en professionals moeten nog aan wennen aan ons model en moeten eerst kennis maken met het platform en onze werkwijze om overtuigd te raken. Daarom is een effectieve contentstrategie van groot belang. Wij zijn in ieder geval enorm blij dat we deze uitdaging samen met CommunicatieKrachten aan gaan”.
Hoe kunnen we kennis maken met jullie platform?
Bezoek dan eerst www.becruit.nl. Daar vind je meer nuttige informatie en enkele handige animatievideo’s. Mocht je kennis willen maken met ons platform dan vragen we je om een e-mail te sturen naar info@becruit.nl en wij helpen je snel verder.
Geschreven door: Stasiu Teunissen