Instagram zakelijk inzetten: 5 handige tips!

Instagram zakelijk inzetten: 5 handige tips!

Gebruik jij Instagram? Niet? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf er ook niet te vinden is. Een gemiste kans! Elke dag gebruiken maar liefst 2,7 miljoen Nederlanders Instagram. Reken maar dat daar een flink aantal van jouw (potentiële) klanten en medewerkers tussen zitten. En dat worden er alleen maar meer. Waar het aantal Facebook-gebruikers ieder jaar afneemt, groeit Instagram hard door. 80% van de Instagram-gebruikers volgt bovendien minimaal één bedrijf. Tijd dus om Instagram zakelijk in te zetten! Met de volgende tips helpen we je aan een vliegende start.

1: Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je Instagram account? Wil je je verkopen stimuleren? Of wil je jouw klant of potentiële medewerker een kijkje in de keuken geven? Of allebei? Bepaal vooraf wat je strategie is op Instagram, zodat je jouw berichten daarop af kunt stemmen. Bovendien kun je je doelen meten. Dat is wel zo prettig, want je wil tenslotte weten of je inspanningen ook iets opleveren.

2: Wie is je doelgroep op Instagram?

Weet je voor wie je je posts schrijft? Hoe oud zijn je volgers? Zijn het mannen of vrouwen? Als je antwoord hebt op deze vragen, kun je daar je berichten en tone of voice op afstemmen. Waar komt je doelgroep vandaan? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Maak een persona om in kaart te brengen voor wie je berichten schrijft. Een persona geeft je een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant. Het geeft je klant een naam en een gezicht, waardoor het ineens helder is voor wie je berichten post. Dat maakt het voor jou een stuk makkelijker en je zult zien dat je berichten direct meer reacties opleveren.

3: Maak een contentkalender

Je kunt natuurlijk een bericht op Instagram plaatsen als je daadwerkelijk iets te melden hebt. De ervaring leert dat je dan de eerste drie weken nog regelmatig een bericht post, maar dat je feed daarna langzaam doodbloedt. Om je volgers continuïteit en afwisseling te bieden, is het slim om een contentkalender te maken. Vermeld hierin wat je wanneer post en wie dat doet. 

4: Zorg voor een gelikte feed

Iemand die jouw bedrijf op Instagram zoekt, ziet als eerst jouw feed waarin al je berichten te zien zijn. Zorg dat deze er professioneel en als een mooi geheel uit ziet. Dit doe je door je posts in een herkenbaar template te gieten. Ook op Instagram komt natuurlijk jouw huisstijl terug. Gebruik een kleurenschema of kies een aantal filters waar je altijd mee werkt. Dit zorgt ervoor dat het complete plaatje er gelikt uitziet. Ben je benieuwd hoe we dit aanpakken voor onze opdrachtgevers? Kijk dan op Instagram bij Bartosz ICT of Weijerseikhout.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Instagram feed
Instagram feed van Bartosz ICT, Etos en KLM

5: Gebruik #hashtags

Met hashtags vergroot je je bereik en presteert je post beter. Maak daar dus handig gebruik van! Om te beginnen is het slim om altijd je eigen bedrijf met een hashtag te noemen. Je kunt ook je eigen hashtag claimen, zoals Starbucks dat bijvoorbeeld doet met #coffeelove. Wees creatief en verzin een hashtag die past bij jouw bedrijf.

  • Gebruik hashtags waar tussen de 10.000 en 500.000 berichten over zijn geplaatst. Op hashtags met minder berichten wordt weinig gezocht. Bij meer berichten val je niet meer op;
  • Heb je een lokaal bedrijf? Gebruik dan #plaatsnaam;
  • Plaats je hashtags in een reactie onder je foto, dus niet in je bericht;
  • Wissel je hashtags af. Als je steeds exact dezelfde hashtags gebruikt, dan straft Instagram je af;
  • Kijk ook eens welke hashtags je concurrenten gebruiken.

Aan de slag!

Met deze tips kun je meteen aan de slag. Wil je eens met ons sparren over de strategie die het beste past bij jouw bedrijf? Of heb je vragen over hoe je Instagram succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Fleur