Het oplossen van het personeelstekort blijft voor veel bedrijven komend jaar een grote uitdaging. We zoeken met z’n allen naar die speld in een hooiberg. Eenmaal gevonden: hoe zorg je er dan voor dat talenten bij jou een arbeidsovereenkomst ondertekenen? Bijna iedere sector kampt met flinke personeelstekorten. Dat hadden we ons vijf jaar geleden toch niet in kunnen denken? Tijden zijn veranderd. En dat geldt niet alleen voor het ‘probleem’ maar vooral ook voor de aanpak. Waar je voorheen nog wegkwam met het plaatsen van een vacature op je website of een vacaturesite, ga je daar anno 2020 de strijd niet mee winnen. Hoe los je dat personeelstekort komend jaar dan op? Haal alles uit de kast om potentiële medewerkers te bereiken én overtuigen. Ik help je in deze blog op weg met een stappenplan.
Het combineren van expertise
Hoe dan? Door je allereerst te verplaatsen in jouw toekomstige medewerkers: wat vinden zij belangrijk? Ze daarna te laten zien wat voor een aantrekkelijke werkgever jij bent: wie werken er nog meer en wat zijn hun ervaringen? Om ze vervolgens proactief, persoonlijk en direct te benaderen: kom je bij ons werken? Dat klinkt simpel. Maar niets is minder waar. We hebben hier namelijk te maken met drie verschillende expertisegebieden. Die wat mij betreft gecombineerd moeten worden om succesvol te zijn. Ik licht iedere expertise toe in de drie stappen hieronder.
Stap 1: voer een arbeidsmarktonderzoek uit
Om de juiste mensen te vinden is het belangrijk om eerst je doelgroep beter te leren kennen en een arbeidsmarktonderzoek uit te voeren. Wat vindt je doelgroep belangrijk? Wat lezen ze, wat kijken ze, wat luisteren ze? Oftewel: hoe bereik je jouw (potentiële) medewerkers. Maar ook, waarom kiest een werknemer ervoor om juist bij jou te komen werken? Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Mijn advies: werk hiervoor samen met een bureau dat ervaring heeft met het doen van onderzoek. Het gaat om het toepassen van de juiste methoden en technieken om zo tot een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoeksresultaat te komen. CommunicatieKrachten heeft een unieke tool ontwikkeld om de wensen en behoeften van jouw huidige en potentiële medewerkers in kaart te brengen.
Stap 2: aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie
Wanneer je weet wat je onderscheidende bedrijfswaarden zijn en via welke kanalen je jouw doelgroep kunt bereiken, komt ‘communicatie’ om de hoek kijken. Met behulp van gestructureerde arbeidsmarktcommunicatie laad je jouw werkgeversmerk. Laat zien wie er bij je werken en wat hun ervaringen zijn. We hebben het dan over employer branding. En dat is meer dan alleen een hippe term. Het is een serieus vakgebied waar alleen een goede communicatieprofessional raad mee weet. Koppel talent aan je organisatie, creëer engagement bij je huidige medewerkers en zet jouw bedrijf of organisatie op de kaart als aantrekkelijke werkgever. Vergeet niet om ook je medewerkers in te zetten bij het creëren van je werkgeversmerk. Hoe je dat doet lees je in ons blog ‘Zo zet je jouw medewerkers in op social media‘.
Stap 3: het proactief werven van personeel
We zijn er bijna. Jouw werkgeversmerk staat als een huis, maar wachten totdat die geschikte kandidaat vanzelf naar jou toekomt, is zonde van je tijd. De laatste stap is het daadwerkelijk werven van personeel. Aan jou (of een goede recruiter) de taak om de cirkel rond te maken en die nieuwe collega’s binnen te harken. Dag personeelstekort!
Nu is het tijd om jóuw personeelstekort op te lossen
Wil jij het personeelstekort binnen jouw organisatie aanpakken? Volg dan de bovengenoemde drie stappen. En realiseer je dat je alleen succesvol kunt zijn door in te zetten op alle drie de expertises: onderzoek, communicatie en recruitment. CommunicatieKrachten helpt je daar graag bij. Samen gaan we aan de slag voor klanten, mét succes. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met me op, ik vertel je er graag over.