Impact maken met het juiste logo: hoe doe je dat?

Impact maken met het juiste logo: hoe doe je dat?

Impact maken met het juiste logo: hoe doe je dat?

Jouw logo = jouw merk. Het is – als het goed is – herkenbaar, opvallend en passend bij jouw organisatie. Maar hoe maak je nu écht impact? Welke elementen zorgen ervoor dat het logo blijft hangen? En wat kun je doen zodat het logo de lading van jouw organisatie dekt? Ingewikkeld! In dit Krachtvoer-blog geven we je een aantal handige tips om impact te maken met het juiste logo.

Waar bestaat een logo uit?

Een logo is opgebouwd uit verschillende bouwstenen zoals lettertype, kleur, woordmerk en/of beeldmerk. Er zijn veel verschillende soorten lettertype, maar over het algemeen heb je eigenlijk twee soorten. Schreefletters en schreefloze letters. Schreefletter heeft een sierlijk lettertype en schreefloze lettertype heeft een relatief strakkere uitstraling. Kies het juiste lettertype en de juiste kleuren. De kleur bepaalt een groot gedeelte van je logo. Elke kleur brengt namelijk weer een ander soort uitstraling met zich mee. Je noemt je logo een woordmerk wanneer je logo alleen gebruikt maakt van een woord of naam. De vormgeving is gebaseerd op de typografie. Naast een woordmerk is er ook nog een beeldmerk. Een beeldmerk en woordmerk worden voornamelijk ook samen gebruikt. Dit zorgt namelijk voor extra herkenning.

Tip 1: Kies een logo dat aansluit bij je merkidentiteit

Het is van belang dat jouw logo aansluit bij jouw merkidentiteit. Is jouw organisatie fris, jong en creatief? Dan moet het logo ook deze kernwaarden uitstralen. En vergeet ook niet om je logo aan te laten sluiten bij je core business. Als je op google zoekt naar het logo’s van waterparken dan zullen bijna alle logo’s de kleur blauw in zich hebben. Dit is best logisch, want de blauwe kleur wordt geassocieerd met water. Wanneer een zwembadpark de kleur rood gebruikt roept dit andere associaties op. Wel ben je als zwembad een stuk meer onderscheidend als je de kleur rood gebruikt.

Tip 2: Stem het logo af op je doelgroep

Bij het bedenken van een logo is het belangrijk dat je goed aan de klant denkt. Verdiep je daarom in de mening van jouw doelgroep en bedenk: wat spreekt mijn doelgroep aan? Zij zijn uiteindelijk degene die jouw dienst of product afnemen en moeten daarom een goed gevoel krijgen bij jouw logo. Bij een bedrijf dat zich richt op jonge kinderen passen felle kleuren goed, maar als een bedrijf zich richt op mannelijke motorrijders, denk je weer eerder aan donkere, harde kleuren.

Tip 3: Veelzijdigheid is belangrijk

Je logo komt in elke communicatie-uiting terug en dus niet alleen op de website. Communicatie-uitingen zijn erg breed dit kan van een billboard tot een offertebrief zijn. Het is belangrijk dat je logo op al deze uitingen er goed uit ziet. Ook wanneer je logo in zwart-wit uitgeprint zou worden is het belangrijk dat je logo nog steeds goed tot zijn recht komt.

Tip 4: Duurzaamheid

Het is belangrijk dat je altijd impact blijft maken met jouw logo. Kies een logo die je niet alleen nu mooi vind, maar ook in de toekomst. Wanneer je hier rekening mee houdt zorg je dat je merk duurzaam is.

Tip 5: Hou het simpel

Als allerlaatste is het belangrijk dat je een niet te ingewikkelde of lange naam gebruikt in je logo. Je zult vast al wel eens gehoord hebben van de uitspraak: “Less is more”. De meeste logo’s die je kent zoals het logo van Apple, Nike of de Mac Donalds hebben ook allemaal een ding gemeen en dat is eenvoud.

Met deze tips kan jij impact maken met het juiste logo. Even sparren? Natuurlijk! Mail of bel ons: we kijken graag met je mee.

Geschreven door Eline Jonkman.