Deze ingrediënten mogen niet ontbreken bij een effectieve pitch
Pitchen. Je moet de aandacht trekken, een sterk verhaal – mét emotie – neerzetten, en het allerbelangrijkst: jouw publiek overtuigen. Een heel lijstje in de vaak korte tijd die je hebt. Hoe doe je dat? Hoe overtuig je nu écht iemand van jouw idee? We geven je in deze krachtvoerblog 6 tips! Lees gauw verder.
1.Voorbereiding is key
Ja, daar hebben we ‘m weer: voorbereiding! Het is de basis voor goede content, een podcastopname en ook voor een effectieve pitch. Zorg ervoor dat je weet wat je wil vertellen en houd je doel altijd in je achterhoofd. Aan het eind van de pitch moet je natuurlijk die ene klant, collega of je baas overhalen.
2.Toon emotie en passie
Mensen zijn geïnteresseerd wanneer er harde cijfers en resultaten zijn, maar wil je ze écht overtuigen? Toon dan emotie tijdens je pitch. Hoe raak je je publiek? Welke concrete voorbeelden horen daarbij door de gewenste emotie op te wekken? Neem dit mee in je voorbereiding en je zult zien dat je pitch sneller aanslaat.
3.Benoem ook het antwoord
Een verkooppitch, een pitch met een plan om het imago van een merk te versterken óf een pitch om je medewerkers te motiveren. Bij al deze vormen begin je vaak meestal met het probleem of de uitdaging die er voor de organisatie ligt. Kan niet missen in je pitch, maar misschien nóg belangrijker: benoem het antwoord. Hóé ga je dit oplossen? Wat is je plan? Welke concrete stappen ga je zetten? Essentieel om de aandacht van de luisteraar erbij te houden én ze te overtuigen van jouw verhaal. Doe er je voordeel mee!
4.Voordelen, voordelen en voordelen
Focus je in je verhaal op de voordelen van jouw idee. Wat heeft jouw publiek eraan? Wat kunnen ze ermee? En wat levert het ze op? Met deze punten moet je ze overtuigen, dus baseer je verhaal op de voordelen. Natuurlijk moet het wel ‘echt’ blijven, dus helemaal geen nadelen benoemen is niet verstandig. Probeer ze alleen zo in te steken dat de voordelen altijd beter blijven hangen.
5.Ga voor eenvoud
Probeer niet alles uit de kast te halen om jouw publiek te overtuigen. Lastig misschien, omdat je enthousiast bent en natuurlijk ditzelfde gevoel bij je publiek wil overbrengen. Focus je op het doel van je pitch, je concrete plan en de emotie die je daaraan toe wil voegen. En blijf bij dit verhaal. Het kan afleidend zijn als je als spreker te veel wil. Je wil natuurlijk niet dat jouw publiek afhaakt en daarmee niet instemt met jouw plan.
6.Geloof in jezelf & oefen
Je komt pas sterk over als je zelf in je verhaal en doel gelooft. Doe je dat niet? Dan krijg je je publiek al helemaal niet mee. Oefen je pitch en speel met woordkeuze. Voel je je helemaal comfortabel bij je verhaal? Dan weet je dat jij er klaar voor bent. Succes!
Met deze stappen geef jij in een handomdraai een effectieve pitch. Even sparren? Natuurlijk! Mail of bel ons: we kijken graag met je mee.
Geschreven door Laura.