De absolute must have: een ‘werken bij’-website

De absolute must have: een ‘werken bij’-website

De absolute must have: een ‘werken bij’-website

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe baan. Hoe fijn is het dan als een organisatie een ‘werken bij’-website heeft? Een website waarop jij precies leest en ziet wat je wílt zien; alle relevante informatie voor jou als toekomstige medewerker. Speciaal voor jou geschreven. Dat zorgt ervoor dat er meteen een klik is. Een betere eerste indruk kun je niet maken als bedrijf. Een werken bij-website versterkt het werkgeversmerk, ofwel employer brand. En daarom is het wat ons betreft een must have voor iedere organisatie die (met regelmaat) op zoek is naar nieuw personeel.

Een andere aanpak met een werken bij-website

Het vinden van (goed) personeel is een grote uitdaging. Zéker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Onlangs publiceerde ABN AMRO nog een rapport waarin ze concludeerden dat de krapte op de arbeidsmarkt – ondanks de coronacrisis – nauwelijks is afgenomen. We zoeken met z’n allen naar die speld in een hooiberg. Eenmaal gevonden: hoe zorg je er dan voor dat talenten bij jou een arbeidsovereenkomst ondertekenen? Veel sectoren kampen met (dreigende) personeelstekorten. En dat vraagt om een andere aanpak. Waar je voorheen nog wegkwam met het plaatsen van een vacature op je website of een vacaturesite, ga je daar anno 2020 de strijd niet mee winnen. Maar waarmee dan wel? Juist ja, met een werken bij-website dus.

Van brandmovie tot arbeidsvoorwaarden-infographic

De mogelijkheden op een werken bij-website zijn eindeloos. Uit ervaring weten we dat het belangrijk is om te werken met veel beeldmateriaal. Dit kunnen informele foto’s zijn van een teamuitje, of formele foto’s van een aantal medewerkers met elkaar in overleg. Maar ook een ‘jouw toekomstige collega’s’ pagina doet het goed, waarop de huidige medewerkers zich voorstellen. Natuurlijk moet er aandacht besteed worden aan de vacatures, die een prominente plek hebben op de werken bij-website.

Daarnaast is het van belang om verhalen over de organisatie en de werkzaamheden te vertellen vanuit de medewerkers. Dit kan door middel van tekst (blogs) of video (vlogs). En vergeet niet de informatie over arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure. Bij voorkeur geef je dit op een aantrekkelijke manier weer, bijvoorbeeld geïllustreerd of met behulp van een tijdlijn of infographic. Maar ook een korte quiz ‘pas jij bij ons?’ of een brandmovie behoort tot de mogelijkheden.

Nog een hele belangrijke tip: zorg voor een duidelijke call-to-action op iedere pagina. Zo worden bezoekers gestimuleerd om contact op te nemen, extra informatie op te vragen of hun CV te uploaden. Los van de inhoud, moet de werken bij-website – net zoals iedere website – toegankelijk zijn en ook werken en er goed uitzien op een tablet en smartphone.

Ontwikkeling van A tot Z

CommunicatieKrachten heeft veel ervaring met het ontwikkelen van werken bij-websites. Kijk bijvoorbeeld eens op www.werkenbijbartosz.nl. Wij begeleiden klanten van A tot Z. Brengen de doelgroep en diens behoeften zorgvuldig in kaart, bepalen de functionaliteiten, maken wireframes, ontwikkelen een creatief concept, betrekken een interactive designer, verzorgen de bouw, schrijven de teksten en maken de overige content, verzorgen de eventuele fotografie en – last but not least – denken mee over het in de markt zetten en promoten jouw nieuwe arbeidscommunicatiemiddel.

Geschreven door Sanne