De wet van de 7 contactmomenten? Wat een onzin!

De wet van de 7 contactmomenten? Wat een onzin!

De wet van de 7 contactmomenten? Wat een onzin!

Een tros bananen of tube tandpasta koop je waarschijnlijk op de automatische piloot. Bij veel andere producten moet je wel even iets langer nadenken. Als je het eeuwenoude marketing-adagium van ‘The Rule of Seven’ moet geloven, zijn er zelfs 7 contactmomenten nodig voordat iemand overgaat tot een aankoop. Maar is deze ‘regel’ in 2020 nog wel actueel? In deze krachtvoer-blog geeft Kim haar visie op de wet van de 7 contactmomenten.

The Rule of Seven

Jaren geleden schreef dr. Jeffrey Lant een theorie over ‘The Rule of Seven’. De kern van zijn theorie? In 18 maanden tijd moet je een klant tenminste 7 keer benaderen. Dit was nog in de tijd van de ouderwetse marketing. Ofwel, in de tijd dat je als verkoper de volledige macht over het verkoopproces had. Er was immers nog geen internet. Social media, reviews en prijsvergelijkingswebsites bestonden nog niet. Als je maar vaak genoeg van je liet horen, dan had die consument maar één keuze: kopen, kopen, kopen!

2020: reclame is overal

Fast forward naar 2020. De tijd dat jij als verkopende partij de macht over het verkoopproces hebt is voorgoed voorbij. Om je heen is óveral reclame. Je Instagram-feed is één groot marketingkanaal vol met merken en influencers. En voor wie denkt dat LinkedIn een onschuldig, zakelijk platform is heeft het mis: ook hier vliegen de reclameboodschappen je om de oren. Al dan niet in de vorm van informatieve content. Nieuwe hardloopschoenen nodig? Google is je beste vriend. Voor je het weet ben je drie blogs, vijf vergelijkingswebsites en twee videoreviews verder. En wat dacht je van televisie-, radio- en outdoor-reclame? Reclame is nu écht overal. En daarmee behoort ‘The Rule of Seven’ voorgoed tot het verleden.

Op het juiste moment op de juiste plek

Een gemiddelde Nederlander ziet tegenwoordig meer dan 5.000 (!) commerciële boodschappen per dag. En dat terwijl onze aandachtspanne lager is dan ooit. Probeer dan nog maar eens op te vallen tussen al dat reclamegeweld. Om dat te doen heb je als merk veel meer dan 7 contactmomenten nodig. Je moet op álle juiste momenten op de juiste plek zijn. En met de juiste, opvallende content natuurlijk. Anders kan het maar zo zijn dat de consument ervandoor gaat naar de concurrent.

Veel meer dan 7 contactmomenten

Hoeveel contactmomenten er dan wel nodig zijn voor een sale? Dat is volledig afhankelijk van je product, dienst, branche en doelgroep. Gelukkig was adverteren tegenwoordig nog nooit zo meetbaar. In Google Analytics en Ads bijvoorbeeld zie je heel goed dat bij elk product het aantal contactmomenten tot aankoop verschilt. Er is dus geen standaard.

En ook al kun je alles doormeten: het idee dat een bepaald aantal contactmomenten zorgt voor een sale, is behoorlijk achterhaalt. Dat gaat compleet voorbij aan het belang van de kwaliteit van dat contactmoment. Bovendien is de positionering, het verhaal en het imago van je merk ook van grote invloed op je succes. Kortom: er is veel meer nodig dan een x-aantal contactmomenten.

Laten we onze krachten bundelen!

Wil jij meer inzicht in het aantal contactmomenten dat je nodig hebt voor een verkoop? Of wil je bouwen aan een sterk merk en een heldere positionering en communicatiestrategie ontwikkelen? Laten we onze krachten bundelen!

Geschreven door Kim