Een podcast maken: 5 praktische tips voordat je start
In één van onze vorige krachtvoerblogs deelden wij waarom het inzetten van podcasting een goed idee is. Ben jij enthousiast geworden en wil je nu zelf een podcast inzetten voor jouw bedrijf? Dan zijn er een aantal praktische zaken waar je over na moet denken voordat je begint. In deze blog geven we je een aantal handvatten waarmee jij een vliegende start maakt met jouw podcast!
Start niet ‘zomaar’ een podcast
Hoewel je altijd ergens moet beginnen, werkt ‘zomaar’ een podcast starten niet. Je wilt natuurlijk wel dat de podcast aansluit op je positionering en in lijn is met je merkverhaal. Bovendien is het van belang dat het bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen en dat het past bij de rest van je communicatie-uitingen. Verdiep je daarom eerst in hoe een podcast jouw merk kan versterken.
Een succesvolle podcast in 5 stappen
Ben je ervan overtuigd dat een podcast het ideale middel is voor jouw merk? Dan is het tijd om na te denken over de invulling hiervan! Met deze vijf stappen leg jij een sterke basis voor jouw podcast!
Stap 1: Kies een onderwerp
Laten we meteen beginnen met het meest belangrijke aspect van je podcast: het onderwerp. Wat wil je vertellen? En wat wil de doelgroep horen? Probeer met jouw podcast een antwoord te geven op vragen die leven bij je doelgroep. Op deze manier biedt je waarde en dit zorgt ervoor dat je luisteraars in de toekomst bij je terugkomen.
Stap 2: Denk na over de sprekers
Bij een podcast is een stem het enige wat de luisteraar heeft. Denk er goed over na wie het gesprek gaat hosten. Wie heeft een fijne stem om naar te luisteren? En wie kan er goed een gesprek leiden? Zo neem je de doelgroep mee in het verhaal dat je wilt meegeven. Ook niet geheel onbelangrijk: zijn er interessante gasten die kunnen aanschuiven om mee te praten over het gekozen onderwerp? Creëer een dialoog die interessant is voor je luisteraar.
Stap 3: Bepaal je opnamelocatie
Waar ga je de podcast opnemen? Het succes van je podcast valt of staat met de kwaliteit. Zorg ervoor dat je op je locatie geen last hebt van afleidende geluiden. Ook speelt de apparatuur een belangrijke rol. Een professioneel studio doet wonderen!
Stap 4: Edit je opname
Heb je de podcast opgenomen? Dan is het tijd voor de nabewerking. Wanneer je een podcast aan één stuk door opneemt zitten er vast stukken tussen die je liever niet terug wilt horen. Gebruik hiervoor een handig programma zoals Adobe Audition. Vergeet daarbij niet – aan het begin en einde – een herkenbare soundbranding toe te voegen.
Stap 5: Verspreid je podcast
Heb je alle bovenstaande stappen uitgewerkt? Dan is het tijd om na te denken over hoe je de podcast onder de aandacht wil brengen bij jouw doelgroep. De mogelijkheden om via online en sociale media je doelgroep te bereiken zijn eindeloos. Je kunt targetten op interesses, organisaties, functies, sectoren, smartphone gebruik, zoekverkeer en ga zo maar door. Zorg voor een goede vindbaarheid en een maximaal bereik.
Kom je er niet uit en heb je hulp nodig met het opzetten van een podcast? Of de verspreiding hiervan? Neem contact met ons op. Onze communicatieadviseur staan voor je klaar!
Geschreven door Mandy van der Mond