Waarom een personeelshandboek niet alleen bij grote organisaties van (groot) belang is

Waarom een personeelshandboek niet alleen bij grote organisaties van (groot) belang is

Waarom een personeelshandboek niet alleen bij grote organisaties van (groot) belang is

Als je bij een grote organisatie start, is het begrip ‘onboarding handleiding’ of ‘personeelshandboek’ één van de eerste dingen die je hoort. Alle informatie over je nieuwe werkplek is in zo’n handboek opgenomen. Hoe gaat je werkgever om met verlof? Zijn er vaste tijden om pauze te houden? En welke functies vervullen je nieuwe collega’s? Het antwoord op deze – en meer – vragen vind je terug in het personeelshandboek. Toch is dit soort informatie overbrengen niet het enige doel én is het van groot belang dat deze informatiebundel niet alleen bij grote organisaties ligt. Waarom? Je leest de vier belangrijkste redenen in deze blog!

1. De stabiele basis

Met een handboek versnel je het proces van een onboarding. Naast het verschaffen van informatie heeft zo’n handboek nog een heel mooi – en belangrijk – doel: het welkom heten van nieuwe collega’s. Door een personeelshandboek te overhandigen geef je als organisatie duidelijk aan wat je van nieuwe medewerkers verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten. Je geeft ze een globaal kijkje in de keuken: dit geeft houvast, vertrouwen en structuur. Zo kunnen ze met vragen terecht in het handboek, een stabiele factor in de eerste paar maanden – én daarna.

2. Efficiënt (in)werken

Zeker bij kleinere organisaties is het belang van een personeelshandboek groter dan men denkt. Veel processen ‘gaan nou eenmaal zoals ze gaan’ en zijn daardoor niet vastgelegd op papier. Medewerkers geven hun eigen draai aan werkzaamheden waardoor het inwerken van nieuwe collega’s langer kan duren. Door de diverse processen in kaart te brengen krijg je als organisatie een beter overzicht van de lopende werkzaamheden en is het voor een nieuwe medewerker makkelijker om zijn of haar draai te vinden.

3. Juridisch ingedekt

Een personeelshandboek geeft niet alleen houvast voor nieuwe medewerkers, ook jouw organisatie profiteert van dit handige document. Doordat je specifieke afspraken duidelijk kenbaar maakt aan je personeel in een personeelshandboek, ben je als organisatie juridisch ingedekt. Zo kun je te allen tijde terugvallen op de inhoud van het handboek en zijn deze afspraken bindend wanneer je dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastlegt. Zowel voor de werknemer als voor jou als werkgever.

4. De bedrijfscultuur

Last but zeker not least. Dit is misschien wel de belangrijkste reden – samen met efficiëntie – waarom je als werkgever een personeelshandboek opstelt: het overbrengen van jouw bedrijfscultuur. Naast alle regels vind je in een handboek namelijk ook hoe een bedrijf de mentale gezondheid van het team ondersteunt, wie de vertrouwenspersonen binnen het bedrijf zijn, wie het hardst danst op de personeelsborrels én wat er op vrijdagmiddag – of avond – aan eten wordt besteld. Kortom: een personeelshandboek helpt nieuwe medewerkers jouw organisatie en de mensen die daarbij horen te leren kennen.

Wil jij de start van jouw nieuwe medewerkers onvergetelijk maken? En wil je de verschillende werkzaamheden, regels en uitjes binnen jouw organisatie bundelen in één document? Wij leggen graag samen met jou de stabiele basis vast en zorgen voor houvast, vertrouwen en structuur.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Bronnen: Frankwatching, Adformatie

Geschreven door Dana