Dit zijn de 5 communicatietrends voor 2021

Communicatietrends webinar

Dit zijn de 5 communicatietrends voor 2021

Dit zijn de 5 communicatietrends voor 2021

2020 is voorbij gevlogen en dat is misschien maar goed ook. De wereld veranderde in raptempo naar nóg digitaler en de relatie met je klant is belangrijker dan ooit. Hoe gaat dit er in 2021 uitzien? En wat mogen we nog meer verwachten van dit communicatie-jaar? Je leest het in deze krachtvoer-blog waarin we de 5 communicatietrends voor 2021 delen!

  1. Het belang van transparantie en betrouwbaarheid

Elkaar fysiek ontmoeten stond het afgelopen jaar op een laag pitje. Organisaties werden daardoor genoodzaakt om digitaal te communiceren met hun doelgroepen. Een klant van advies voorzien via teams, een online sollicitatie met een nieuwe medewerker of jouw producten of diensten verkopen via een webshop in plaats van fysiek in de winkel. Hierdoor liggen vervreemding en vertrouwenscrises op de loer. Des te belangrijker om transparant te zijn in je communicatie en vertrouwen te winnen van de consument (op afstand). Bovendien heeft de COVID-19 crisis voor veel onrust in de samenleving gezorgd door de vele online te volgen meningen, discussies en onenigheden. Het gevolg hiervan was een virtuele wereld vol fake news en misinformatie. In 2021 hebben we daarom meer dan ooit behoefte aan vertrouwen en transparantie.

  1. Podcasts for the win!

Wandelen, wandelen en nog meer wandelen. Een van de weinige activiteiten die je nog – binnen de regels – het afgelopen jaar kon doen ter ontspanning. En dat deden we dan ook, massaal. Een podcast luisteren tijdens dit dagelijkse uitstapje blijkt populair en steeds meer bedrijven pakken deze kans. Het beluisteren van een podcast vergt minder inspanning dan het lezen van een blog of artikel en is bovendien tijd- en locatie onafhankelijk. In 2021 zet de podcasttrend zich voort. Steeds meer organisaties gebruiken dit medium om hun verhaal te vertellen, hun expertise toe te lichten of naar hun medewerkers te communiceren. Het bereik is enorm, op Spotify is een podcast voor iedereen toegankelijk en uploaden is geheel kosteloos.

Ook wij hebben dit medium helemaal uitgepluisd en zijn hier razend enthousiast over. Heb je de CK Bouwcast al eens beluisterd? Of wil je zelf een podcast starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem eens contact met ons op, wij hebben alles in huis voor een perfecte podcast van strategie tot uitvoering.

  1. Webinars en livestreaming

Alle events vielen afgelopen jaar in het water. Triest, maar het liet wel zien hoe creatief de mens is als er zulke drastische veranderingen plaatsvinden. Webinars en livestreaming waren hot! Kennisdeling was nog nooit zo toegankelijk. Het social media platform Twitch, wat gespecialiseerd is in livestreaming, ging door het dak. Er liggen voor bedrijven veel kansen op dit gebied. Je kunt ervoor kiezen zelf een livestream op te zetten, samen te werken met influencers óf te adverteren bij zulke livestreamkanalen. Bedrijven beseffen zich dat de online wereld doorgaat in 2021, dus ook deze trend gaan we vaker terugzien komend jaar.

  1. Video content

De afgelopen jaren staat video content bovenaan vrijwel ieder trendlijstje. En ook dit jaar zetten we ‘m er weer tussen. Dynamische content doet het nou eenmaal goed, en eigenlijk steeds beter. Nu de doelgroep letterlijk verder van ons af staat, is het van groot belang hun belevingswereld verder te verkennen en hierop aan te sluiten. Video is hiervoor het perfecte medium. Het staat het dichtst bij het vervangen van persoonlijk contact of een kijkje achter de schermen. Dat video boven fotografie wordt verkozen zie je onder andere aan het razend populaire en snelgroeiende sociale media platform TikTok.

  1. Blijf in contact met je doelgroep

In de huid van je doelgroep kruipen is tegenwoordig niet meer voldoende om ook in hun hoofd te blijven. Focus je op het begrijpen van waar je doelgroep dagelijks mee bezig is, alleen dan kun je je onderscheiden van de concurrent en unieke content maken. Blijf creatief om ook daadwerkelijk in contact te blijven met je klanten, juist in coronatijd. Beloon je klanten door te kiezen voor win-acties of spaarprogramma’s. Focus je meer dan ooit op persoonlijk contact en laat je klanten zien dat je blij met ze bent. De emotionele binding met je merk krijgt zo een boost!

Dit verwachten wij van 2021 op het gebied van communicatie. Ben je nieuwsgierig geworden naar deze trends en denk je dat jij ze ook nodig hebt in je communicatieplan of media- en middelenmix? Dan denken wij graag met je mee! We zetten graag samen met jou een passend plan op. Je neemt gemakkelijk contact met ons op via de contactpagina!