De kracht van creatie: zo breng je een nog niet bestaande nieuwbouwwijk tot leven

De kracht van creatie: zo breng je een nog niet bestaande nieuwbouwwijk tot leven

Als een van de grootste ontwikkelaars van nieuwe bouw- en verduurzamingsconcepten is KlokGroep continu op zoek naar vernieuwing. Zo ook op het gebied van concepting en communicatie. Voor nieuwbouwproject Kerkwijk in Didam is CommunicatieKrachten gevraagd om een projectbrochure te ontwikkelen met een krachtig en doordacht concept. Onze Art Director Guy heeft de pay-off van KlokGroep “verder denken, meer doen” direct eigen gemaakt en is aan de slag gegaan. Hoe zag zijn creatieve proces eruit? En wat was het resultaat? Guy vertelt het in zijn blog.

Van techniek naar gevoel

Veel projectbrochures kenmerken zich door technische specificaties en een omschrijving van de toekomstige buurt. Ik was direct op zoek naar een verhaallijn, want Kerkwijk Didam leent zich uitstekend voor een boodschap met gevoelswaarde. Natuurlijk gaat het om veel geld en bouwkundige zaken, maar wonen is ook – en vooral – een kwestie van je ‘thuis’ voelen. Hoe mooi is het om dat gevoel in het voortraject al over te kunnen brengen?[/fusion_text][fusion_text]

Het creatieve concept

Wij zijn bij CommunicatieKrachten gestart met een klein onderzoek en een aantal brainstormsessies, om zo snel tot de kern komen. Ik pak dan mijn schetsboek en teken mijn gedachten op papier. Voor Kerkwijk leek het door de naamstelling voor de hand liggend om het geloof als uitgangspunt te nemen. Het nadeel is dat het geloof zich moeilijk laat vertalen naar een concept waar iedereen zich in herkent. Daarom heb ik gekozen om dit om te buigen naar rituelen, ofwel het woongenot dat zich vertaalt in dagelijkse rituelen. Hierbij kun je denken aan samen ontbijten, de kinderen naar bed brengen, samen fietsen of hardlopen, de tuin onderhouden en op de koffie gaan bij de buren.

Een kijkje in de toekomst

Grafisch wilde ik de lezer alvast een kijkje geven in hun gelukkige toekomst. Ik heb ervoor gekozen om vóór ieder ritueel een glas in loodraam te gebruiken. Ook dit is een verwijzing naar de kerk. Met een exclusief kalkvel als voorportaal wilde ik een toepasselijke sfeer benadrukken om naar die gelukkige toekomst te kijken. Dit levert een unieke leeservaring op. Tof om te zien dat dit bij KlokGroep gewaardeerd wordt!

Arjen Mehlkop, Marketing Manager Projecten bij KlokGroep:

“We waren op zoek naar een hoog creatief niveau voor de brochure voor Kerkwijk Didam. De kwaliteit en afwerking van de brochure sloot naadloos aan op het concept en onze verwachtingen. En nu is het natuurlijk afwachten of het zich ook snel vertaalt in nieuwe kopers. Wij hebben daar in ieder geval erg veel vertrouwen in.”

Geschreven door: Guy van Rhoon