Communicatie in het coronatijdperk: deze organisaties raken de juiste snaar
Durf jij jouw merk nog wel in de spotlights te zetten tijdens deze coronacrisis? De plank misslaan ligt op de loer, kijk bijvoorbeeld naar RUMAG. Gelukkig zijn er ook veel merken die wél de juiste snaar weten te raken, zowel commercieel als op het gebied van employer branding. In deze blog zet ik een aantal originele campagnes voor je op een rij.
Douwe Egberts
Veel merken spelen in op de huidige gevoelens van saamhorigheid. Douwe Egberts doet dit bijvoorbeeld door elke dag een tv-reclame uit te zenden met daarin filmpjes van Nederlanders met een boodschap voor een dierbare. Iedereen kan een filmpje insturen en Douwe Egberts zendt elke dag weer een andere compilatie van de leukste video’s uit. Natuurlijk altijd met het welbekende Douwe Egberts deuntje op de achtergrond.
TUI Nederland
Een van de zwaarst getroffen branches is de reisbranche. Want tja, een vakantie of verre reis zit er de komende tijd even niet in. Qua communicatie proberen ze toch positief te blijven en in te spelen op het creëren van een vakantiegevoel in eigen huis.
https://www.facebook.com/TUINederland/photos/a.485973265718/10158355102760719/?type=3&theater
Rituals Nederland
Nog een mooi voorbeeld: afgelopen week doneerde Rituals Nederland 200.000 goodiebags gevuld met Rituals producten aan Nederlandse ziekenhuizen. Dit deden ze om hun waardering en dankbaarheid voor alle fantastische artsen, verplegers en verzorgers te tonen. Een klein maar waardevol gebaar!
IKEA
We kennen ze allemaal: de bouwpakketten van IKEA. Precies, we hebben het dan over die vervelende witte handleiding die vaak zorgt voor een flinke bak frustratie (“zie je wel, er mist dus tóch een schroefje!”). IKEA maakt handig gebruik van deze herkenbare handleiding in haar corona-campagne, waarin ze stap voor stap laat zien hoe jij thuis kunt blijven.
Duidelijke instructies: ikea is uw voorbeeld ☺️ #StayHome #Ikea pic.twitter.com/vcQZmtdLDT
— Planetpat (@Planetpat2) March 31, 2020
CPNB
CPNB, het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenwereld, is een leuke campagne rondom het ‘thuislezen’ gestart. Met de campagne roept ze mensen op naar hun (online) boekhandel te gaan of gebruik te maken van de diensten van onlinebibliotheek.nl.
Strava
Je kunt natuurlijk zelf een inhaker bedenken, maar het is nog mooier als je eigen gebruikers de inhaker voor je opzetten. Dit gebeurde Strava, een bekende wielren- en hardloopapp. Gebruikers startten de Strava-challenge: een uitdaging om ‘een hartje voor de zorg’ te fietsen of rennen. Al veel gebruikers doen hun best en zijn de challenge aangegaan. Doe jij ook mee?
https://www.instagram.com/p/B-C7cb3hyyt/?utm_source=ig_embed
Arriva
Maar niet alleen commercieel gezien kun je goed inhaken op de actualiteit. Juist in deze tijd is het voor werkgevers ook bij uitstek het moment om wat extra’s voor hun medewerkers te doen. Een blijk van waardering, hart onder de riem, of gewoon een kleinigheidje om te laten zien dat je niet vergeten wordt. Zo deelde Arriva aan haar machinisten, buschauffeurs, stewards en ondersteunend personeel zesduizend bloembollen uit. Deze bloembollen zijn afkomstig van de Keukenhof en brengen de lente bij de medewerkers van Arriva in huis.
Lidl Nederland
De supermarkten draaien overuren. Discountsupermarkt Lidl vond het daarom tijd om haar werknemers te bedanken voor de inzet. Ze plaatste een video op social media waarin ze alle 19.045 medewerkers – persoonlijk, mét voornaam – noemt en bedankt.
PostNL
Nu we onze kleding, meubels en elektronica even niet meer in de winkel kunnen kopen, bestellen we massaal online. En dat betekent dat post- en pakketbezorgers de benen onder hun lijf vandaan lopen om jouw pakketjes te bezorgen. PostNL besloot om de bezorgers te bedanken met een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen en op social media. Een sterke combinatie van zowel merk- als werknemerscommunicatie.
https://www.facebook.com/PostNL/photos/a.298983943447925/3106796662666625/?type=3&theater
Communicatie in tijden van corona
Het is best een uitdaging om de juiste snaar te raken met je communicatie in tijden van corona. Iedereen leeft in angst en onzekerheid, het onderwerp ligt dus heel erg gevoelig. In bovenstaande voorbeelden zie je dat het vooral helpt om iets positiefs te doen, zonder dat je daar zelf per se beter van wordt. Hoe je het ook doet: het allerbelangrijkste is dat je íéts doet. Dat je blijft communiceren met je klanten, medewerkers, leveranciers en andere relaties. Kun je wel wat hulp gebruiken bij de (crisis)communicatie rondom corona? Neem dan gerust eens contact met ons op! Wij denken graag met je mee.
Geschreven door: Kim