CommunicatieKrachten creatieve partner van Warsteiner voor ‘Serious about beer’-campagne
Bij het Duitse biermerk Warsteiner brouwen ze bier nét een beetje anders. Serieuzer. Nauwkeuriger. Met Duitse precisie. Zo hebben ze geen brouwers maar ‘beergineers’. Geen bierglas maar een tulp. Het afgelopen jaar hebben ze dan ook met trots de internationale merkcampagne ‘Serious about beer’ gelanceerd. Voor de doorvertaling van deze campagne voor de Nederlandse markt waren ze op zoek naar een creatieve partner die hen daarbij kon helpen. CommunicatieKrachten bleek de perfecte match voor Warsteiner te zijn.
Creativiteit en gevoel voor humor
En dus mochten we van start met het ontwikkelen van het concept en de creatieve copy voor de nieuwe merkcampagne. Warsteiner behoort tot de top 40 van grootste brouwerijen ter wereld en is een enorm uitdagend merk om voor te werken. Ze hebben het brouwen tot ‘kunst’ verheven en een unieke positie geclaimd in de markt. Samen met onze Art Director Guy heb ik – Stasiu – vanuit een conceptgedachte het creatieve proces opgestart en veel copy geschreven. Van Warsteiner kregen we veel ruimte om onze creativiteit en gevoel voor humor de vrije loop te laten. Natuurlijk is de knipoog naar het Nederlands-Duitse sentiment enorm leuk om een boodschap mee te laden.
Slogans, one-liners en woordspelingen
Het was een lang proces, van passen, meten en bijschaven. Ik werd er ’s ochtends mee wakker en ging er ’s avonds mee naar bed. Maar we hebben er vooral ook veel plezier aan beleefd. In totaal hebben we tientallen slogans, oneliners en woordspelingen bedacht, welke Warsteiner uiteindelijk bijna allemaal gebruikt.
“CommunicatieKrachten wist onze merkessentie treffend te raken.”
Verrassende invalshoek
“Vanaf de eerste ontmoeting met CommunicatieKrachten hebben ze ons verrast met hun creativiteit en no-nonsense aanpak,” vertelt Denise Leeuwangh, International Brand Manager bij Warsteiner. “Ze hebben zich uitstekend verdiept in onze merkessentie en campagnedoelstellingen en voor een verrassende invalshoek gekozen. De gezonde dosis zelfspot maakt de campagne luchtig en verfrissend. Maar bovenal hebben ze onze merkessentie treffend weten te raken.”
Wij zijn – net als Warsteiner – trots op het resultaat en kunnen niet wachten om het aan het grote publiek te tonen!
Geschreven door Stasiu