Zo zet je LinkedIn Stories effectief in voor jouw organisatie
Maak jij enthousiast gebruik van Instagram en Facebook Stories? Dan ga je dit heel erg leuk vinden: ook LinkedIn heeft nu een Stories-functionaliteit gelanceerd. Nederland is het eerste Europese land waar dit wordt getest. Maar hoe werkt het precies? Wat zijn de voordelen? En hoe kun je LinkedIn Stories effectief zakelijk inzetten? In deze krachtvoer leg ik het je uit!
Hoe werkt het?
Stories op Linkedin werken hetzelfde als op andere sociale platformen. Je deelt een foto of video en deze blijft 24 uur zichtbaar voor de mensen in je netwerk. Na deze 24 uur verdwijnen de Stories automatisch. Deze mensen in je netwerk kunnen het bericht bekijken en daar in een privébericht op antwoorden. Op dit moment kun je de Stories nog enkel voorzien van tekst of stickers. Naar verwachten zullen er snel meer functionaliteiten bij komen. Je kunt dan bijvoorbeeld – net als op Instagram – je volgers vragen stellen aan de hand van een poll of enquête. Let op: de LinkedIn Stories zijn alleen beschikbaar via de mobiele app.
Zie je de optie voor Stories nog niet? Even geduld! LinkedIn is op dit moment de optie bij iedereen aan het implementeren. Het kan dus nog even duren voordat je de optie ook kunt gebruiken!
De voordelen van LinkedIn Stories
Het grote voordeel van LinkedIn Stories is dat je vaker van je kunt laten horen. Als je te veel normale updates deelt, wordt dit al snel als spam gezien. Door je normale updates af te wisselen met Stories voorkom je dit, terwijl je wél je zichtbaarheid vergroot. Een ander voordeel is dat je met de nieuwe functionaliteit een persoonlijke stempel op je – vaak wat statische en zakelijke – LinkedIn profiel kunt drukken. Bovendien is LinkedIn Stories een slim middel voor (employer) branding: je kunt er je merkverhaal delen, een kijkje achter de schermen geven en je bedrijfscultuur tonen.
Welke content deel ik via LinkedIn Stories?
Het is natuurlijk leuk om de BBQ met je beste vrienden of het gezinsuitje naar de dierentuin te delen via Instagram of Facebook Stories. Maar op LinkedIn wil je een heel ander publiek aanspreken. Je zult Stories op LinkedIn dus op een andere manier moeten gebruiken dan je gewend bent van andere sociale media. Hieronder een paar voorbeelden van foto’s of video’s die je via Stories op LinkedIn kunt delen:
- Een afspraak bij een klant
- Een handige tip of ‘nice-to-know’
- Het uitlichten van een product of dienst
- Een kijkje achter de schermen bij een opdracht
- Een bezoek aan een evenement of beurs
- Een ‘sneak peak’ van een nieuwtje
- Borrels of uitjes met collega’s
- Een oproep voor een vacature
Nog niet beschikbaar voor bedrijfspagina’s
Helaas is LinkedIn Stories momenteel nog niet beschikbaar voor bedrijfspagina’s. De nieuwe functionaliteit zit nog in de testfase en wordt de aankomende maanden verder uitgerold, naar verwachting ook voor bedrijven. Dat betekent overigens niet dat je het niet nu al voor je bedrijf kunt inzetten. Jouw medewerkers zijn namelijk het visitekaartje van je bedrijf en kunnen alvast Stories delen via hun persoonlijke profiel.
Ook LinkedIn Stories inzetten?
LinkedIn Stories draagt bij aan je online zichtbaarheid en is een effectieve manier om je klanten, partners en medewerkers te bereiken. Het mag dan wat mij betreft ook zeker niet ontbreken in je Linkedin contentstrategie. Wil jij ook LinkedIn Stories inzetten voor jouw bedrijf? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!
Geschreven door Kim