5 tips om online vindbaar te zijn én te blijven

5 tips om online vindbaar te zijn én te blijven

5 tips om online vindbaar te zijn én te blijven

Even iets zoeken op Google, een dagelijkse routine voor veel mensen. Juist daarom is de online vindbaarheid van jouw bedrijf zo belangrijk. Je wilt immers dat jouw product of dienst hoog in de zoekresultaten komt. Want: wie klikt er tegenwoordig nog door naar de tweede of derde pagina?! Door online goed vindbaar te zijn, ben jij je concurrenten een stapje voor en verhoog je je leads. Benieuwd hoe jij jouw online vindbaarheid naar een next level kunt tillen? In deze blog lees je 5 tips.

Tip 1: bepaal de juiste zoektermen

Je wilt dat jouw website gevonden wordt door (potentiële) klanten. Zoekoptimalisatie, ook wel SEO, helpt je om de vindbaarheid van jouw website te verhogen. Hoe hoger je in de zoekresultaten rankt, hoe beter. Het gebruikmaken van de juiste zoekwoorden is hierbij van belang. Hoe weet je welke woorden je moet gebruiken? Kruip in de huid van je klanten: wie zijn ze? Naar welke informatie zijn ze op zoek? En op welke manier zoeken ze naar jouw producten of diensten? Daarnaast geeft een zoekwoordenonderzoek inzicht in de zoekwoorden die mensen gebruiken. Heb je de juiste zoektermen bepaald? Probeer dan een passende balans te vinden in het gebruik van de woorden. Gebruik per webpagina één zoekwoord en laat deze terugkomen in de paginatitel, de koppen, de bodytekst en de meta-omschrijving.

Tip 2: backlinks als onmisbaar onderdeel van zoekmachineoptimalisatie

Een tweede tip voor het verbeteren van je online vindbaarheid is: linkbuilding, en dan met name het gebruik van backlinks. Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Deze links zijn te vergelijken met complimentjes: hoe vaker je ze krijgt, hoe meer autoriteit je uitstraalt. Zo werkt het ook in de ogen van zoekmachines. Linkbuilding kan de vindbaarheid van je website een enorme boost geven. Zelf backlinks verzamelen kan op verschillende manieren. Wij zetten graag drie voorbeelden voor je op een rij:

  • Connecties. De strategie die het meest toegepast wordt, is het uitwisselen van linkjes met bekenden. Ga na wie er in je netwerk een website heeft met autoriteit die een waardevolle backlink voor je kan betekenen. Vaak willen zij een waardevolle link ervoor terug. Win-win, toch?
  • Goede content. Voor de hand liggend, maar erg belangrijk: vul je website met relevante content. Goede content kan ervoor zorgen dat andere sites naar jouw website verwijzen. Bloggen is een eenvoudige manier om snel veel goede content te genereren.
  • Reviews. Bedrijven zijn altijd gretig naar reviews van klanten voor op hun website. Een idee: vraag of je een linkje naar jouw bedrijf mag plaatsen in een review. Zij een nieuw review, jij een backlink.

Tip 3: relevante content is de beste content

Voor Google staat de relevantie van de gebruiker op de eerste plek. En daar kan jij met jouw content op inspelen. Deel relevante informatie en zorg ervoor dat jouw website up-to-date is. Websites die regelmatig aangepast worden, belanden over het algemeen hoger in de zoekresultaten. Liever content delen die langer meegaat? Ook tijdloze content trekt voortdurend organisch verkeer aan, omdat de relevantie blijft bestaan. Tijdloze content komt in allerlei vormen: informatieve artikelen, tutorials, handleidingen, enzovoort. Zoekmachines zien dit als nuttige content die betrouwbaarheid uitstraalt. Het resultaat? Een hogere ranking.

Tip 4: meten is weten

Het is essentieel om de prestaties van je website goed te begrijpen. Je kunt makkelijker bijsturen en conclusies trekken. Om vervolgens de vindbaarheid van je website nog meer te optimaliseren. Eén van de meest gebruikte tools om SEO prestaties te meten en monitoren is Google Analytics. Met deze gratis tool volg je het aantal bezoeken, paginaweergaven, bounce percentage en conversies op de voet. Meten is weten, een cliché. Maar wel waar.

Tip 5: werk samen met SEO-specialisten!

Kan jij hulp gebruiken met het optimaliseren van jouw online vindbaarheid? Of laat je het liever aan professionals over? Onze adviseurs helpen jou graag bij het maken en uitvoeren van een uitgestippeld strategisch plan voor je online communicatie. Neem gerust contact met ons op via de mail of bel naar 024 782 0000.

Geschreven door Anne Lotte