Zo maak je een slimme contentkalender voor jouw organisatie

Contentplanning

Zo maak je een slimme contentkalender voor jouw organisatie

Zo maak je een slimme contentkalender voor jouw organisatie

Structureel content delen draagt enorm bij aan het delen van je merkverhaal. Door regelmatig waardevolle content te delen, blijf je top-of-mind bij je doelgroepen en bouw je bovendien aan een sterk merk. Maar hoe doe je dat precies, structuur aanbrengen in het delen van je content? Wanneer plaats je welke content? En via welke kanalen? Hiervoor gebruik je een contentkalender. In deze blog lees je over het belang van een contentplanning én geven we je zes tips om een slimme contentkalender te maken.

Waarom een contentkalender?

Wil je regelmatig nieuwe content delen? Dan is een goede planning essentieel. In een contentkalender is in één overzicht te zien welke content wanneer, waar en hoe gedeeld wordt. Dit levert tal van voordelen op! Zo geeft het houvast en structuur in je communicatie en is het een mooie manier om sturing te geven aan je positionering. Daarnaast zorgt een goede contentkalender ervoor dat je vooruit kunt werken. Dat geeft rust in je dagelijkse werk én maakt dat je het perfecte moment kunt kiezen voor het delen van bepaalde content. Aan de slag met die contentkalender, dus! Maar hoe maak je zo’n slimme contentkalender? Hieronder zes tips!

Tip 1: Breng doelen en doelgroepen in kaart

Voordat je begint met het maken van je contentkalender, is het van belang om de doelen en doelgroepen van je content in kaart brengen. Vraag je af wat je wilt bereiken met het delen van content. Wil je bijvoorbeeld je identiteit versterken? Nieuwe klanten werven? Of potentiële medewerkers aanspreken? Door heldere doelen en bijbehorende doelgroepen voor ogen te hebben, kun je een slimmere contentplanning maken.

Tip 2: Denk na over je contentkanalen

Naast de doelen en doelgroepen, is het ook van belang om je contentkanalen in beeld te brengen. Denk aan je website (blog), Facebook, LinkedIn, YouTube, e-mail, Instagram, et cetera. Het is slim om per kanaal een strategie te bedenken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om LinkedIn te gebruiken voor je zakelijke klanten, terwijl je Instagram meer op medewerkers inzet. Doe goed onderzoek per kanaal en kijk wat er past bij jouw merk. En durf keuzes te maken! Je kunt je gekozen strategie per kanaal na een periode van bijvoorbeeld een half jaar evalueren en eventueel aanpassen.

Tip 3: Kies contentcategorieën en -rubrieken

Aansluitend op je doelstellingen en doelgroepen bedenk je contentcategorieën. Deze categorieën helpen je om je contentkalender overzichtelijk te maken. Wil je je doelgroep informeren, overtuigen en vermaken? Dan heb je bijvoorbeeld de categorieën ‘kennis’, ‘producten’ en ‘plezier’. Bovendien zorgen categorieën ervoor dat je variërende content creëert en dat alle onderdelen die jij belangrijk vindt regelmatig terugkeren op je kalender. Aansluitend op de contentcategorieën, bedenk je contentrubrieken. Binnen een categorie kunnen meerdere rubrieken vallen. Een voorbeeld: in de contentcategorie ‘medewerkers’ kies je ervoor de rubrieken ‘De werkweek van …’, ‘vacatures’ en ‘quotes van medewerkers’ te plaatsen.

Tip 4: Leg je contentkalender vast

Een contentkalender moet overzichtelijk én volledig zijn. Cliché, maar misschien wel het belangrijkste punt voor een goedwerkende planning. Het moet voor iedereen in één oogopslag duidelijk zijn wat er wanneer moet gebeuren. Zo weet je zeker dat je niet voor verassingen komt te staan. Het is daarom slim om de contentkalender in één overzicht te zetten, bijvoorbeeld in een (online) excel-bestand of een andere online contentplanning tool. In je contentplanning moeten in ieder geval de volgende zaken terugkomen:

  • Datum en weeknummer
  • Contentcategorie
  • Contentrubriek
  • Onderwerp
  • Contentkanaal
  • Contenttype (video, foto, tekst, etc.)
  • Datum gereed
  • Auteur

Tip 5: Plan zo veel mogelijk vooruit

Een contentkalender geeft je de mogelijkheid om je content vooruit te plannen. Dit kan heel wat onnodige stress voorkomen. Benut dit dan ook goed! De data van feestdagen, andere bijzondere (inter)nationale dagen en interessante evenementen voor jouw doelgroep staan al ruim van tevoren vast, dus neem deze op in je contentkalender. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deze handige inhaakkalender. Ook je vaste rubrieken vul je alvast in. Je zult zien dat je hiermee al behoorlijk wat vulling geeft aan je contentkalender.

Tip 6: Blijf flexibel

Behalve vooruitplannen en gestructureerd te werk gaan, is het ook belangrijk om flexibel te blijven. Houd in je planning rekening met onverwachte en actuele gebeurtenissen, waar je met je content op kunt inhaken. Het is bijvoorbeeld interessant om aan te haken op nieuwsberichten, nieuwe trends of veranderingen in jouw vakgebied. Zorg er dus voor dat er ruimte is om te schuiven. Zo mis je niks vanwege een té strakke planning.

Wil jij graag gebruik maken van een planning voor je content? Heb je geen idee waar je precies moet beginnen? Wij maken met veel plezier een contentkalender voor jouw merk of bedrijf! Neem gerust contact met ons op.

Geschreven door Sophie.