Winacties op Facebook: alles wat je moet weten (anno 2020)

Winacties op Facebook: alles wat je moet weten (anno 2020)

Winacties op Facebook: alles wat je moet weten (anno 2020)

Wel delen, niet delen? Wel pagina liken, niet pagina liken? En hoe zat het ook alweer met taggen, is dat toegestaan? De regels en voorwaarden van social media platformen, waaronder Facebook, veranderen continue. Het organiseren van een winactie kan een waardevolle manier zijn om je doelgroep te binden of bedanken. Mits je je natuurlijk aan de meest recente regels houdt. Maar hoe zit het nu precies? Wij snappen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Kim zet daarom alle voorwaarden anno 2020 voor je op een rijtje.

Wat mag wel?

Laten we positief beginnen. Ondanks dat er steeds meer varianten van winacties worden verboden, staat Facebook – gelukkig – ook een hoop wél toe. Als voorwaarden om te winnen mag je als ondernemer:

  • Vragen om een reactie;
  • Vragen om het bericht te liken;
  • Vragen om een bericht te sturen aan de pagina.

Nu denk je misschien, waar zijn de opties om te delen, taggen of het liken van een pagina gebleven? Het zit zo. Je mag mensen wel vragen om je bericht te delen, taggen of je pagina te liken, maar het mag nooit een voorwaarde zijn om te winnen. Wil je toch meer bereik genereren? Met een zakelijk account kun je je winactie sponsoren om meer mensen te bereiken. Zo geef je jouw winactie een boost! Je kunt ook op een andere manier een slimme boost aan je winactie geven. Tip van CommunicatieKrachten: de reacties op je bericht zijn het belangrijkst om op te focussen voor een groter bereik van je actie. Reacties genereren namelijk een groter bereik dan likes op Facebook. Handig om te weten, toch?

Wat mag niet?

Ook niet geheel onbelangrijk om te weten is wat er juist niet is toegestaan. Om te voorkomen dat je een misstap begaat, zijn dit de regels en voorwaarden wat je als ondernemer niet mag:

  • Vragen om een bericht te delen;
  • Vragen om een pagina te liken;
  • Vragen om jezelf of anderen/vrienden in een foto te taggen;
  • De combinatie van ‘Like & Share-winacties’.

De laatstgenoemde, welbekende Like&Share-winacties veroorzaken spam en zijn absoluut niet toegestaan. Bij vele kleine ondernemers is dit feit niet bekend, waardoor zij de regels overtreden. Als ondernemer loop je dan het risico dat je account geblokkeerd wordt. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Houd er daarnaast rekening mee dat winacties niet onder de aandacht gebracht mogen worden vanuit een persoonlijke Facebookpagina. Enkel vanuit een zakelijk account is dit toegestaan.

Waar moet je verder op letten?

Zo, nu hebben we inzichtelijk wat er wel en niet is toegestaan bij de organisatie van een winactie. Zijn we daarmee klaar? Helaas niet. Facebook stelt ook op andere gebieden randvoorwaarden om een winactie te organiseren. We sommen ze even voor je op:

Vrijwaring en voorwaarden

  • Het moet duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook. Vergeet dit niet te vermelden!
  • Geef aan waar je de voorwaarden van de winactie kan vinden.
  • Maak voorafgaand aan de deelname duidelijk wat de totale waarde van het prijzenpakket is.

Belasting

  • Zorg ervoor dat je prijs een waarde van maximaal € 448,- heeft. De wettelijke kansspelbelasting geldt vanaf een bedrag vanaf € 449,-.

Privacy wetgeving

  • Je mag verkregen informatie niet misbruiken. Vraag alleen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden.
  • Wanneer je vraagt om e-mailadressen of andere contactgegevens: houd je aan de privacywetgeving, de AVG die sinds mei 2018 van kracht is.

Communicatie rondom winactie

Heb je alle voorwaarden voor jouw winactie op een rijtje gezet? Dan is het tijd om te kijken naar de communicatie rondom de winactie. Wat vermeld je in het social media bericht? Vermeld in ieder geval duidelijk wat volgers precies kunnen winnen, wat er van ze verwacht wordt en wanneer de winactie afloopt. Ook belangrijk om mee te nemen: hoe vaak kan deelgenomen worden? En wie kunnen er deelnemen? Let hierbij op bijvoorbeeld land, regio en leeftijd. Na afloop van de winactie maak je de winnaar bekend. Vervolgens stuur je de prijs natuurlijk ook daadwerkelijk op en wacht je daar niet te lang mee. Haak op dit moment slim aan en vraag je winnaar om een fotootje van het eindresultaat. Jij blij, zij blij!

Aan de slag!

Heb jij je voorgenomen om een winactie te organiseren? Dan kun je wellicht ook nog wel wat inhoudelijke tips gebruiken. Want wat voor soort winactie ga je gebruiken? Wij geven je met alle plezier een aantal tips en ideeën:

  • Een onderschrift bij een foto bedenken;
  • Hulp vragen aan de volgers of volgers laten meedenken, vraag om ideeën;
  • Maak de zin af of een invul- of aanvuloefening;
  • Een specifieke vraag beantwoorden;
  • Een quiz met antwoordmogelijkheden: A, B, C, D;
  • Een fan/volger/vriend van de week/maand/jaar;
  • Stemmen op een foto/video/idee/(nieuw) product of dienst.

Geïnspireerd?

Ben je na het lezen van deze blog geïnspireerd, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? CommunicatieKrachten denkt graag met je mee en zetten jouw winactie in mum van tijd op. We creëren enkel de content voor je of – wanneer je daar behoefte aan hebt – verwerken meerdere social media berichten in een contentkalender en schrijven een goed onderbouwd contentplan. Neem gerust contact met ons op, dan bekijken we de mogelijkheden samen.

Geschreven door Kim.