Waarom het inzetten van podcasting een goed idee is
Wist je dat ruim 5 miljoen Nederlanders naar podcasts luisteren? Op de fiets, in de file of tijdens het sporten: podcasts zijn overal. Een podcast kan daarom zeker een mooie toevoeging zijn aan je contentstrategie. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om podcasting in te zetten om hun doelgroep te bereiken. Maar het trekken van de aandacht is niet het enige wat podcasting te bieden heeft. Benieuwd of podcasting interessant is voor jouw bedrijf of organisatie? Je leest het in onze nieuwste editie van Krachtvoer!
Podcast: wat is het?
Een podcast is feitelijk een online en on demand radioprogramma, waarin – in tegenstelling tot traditionele radio – er dieper op een specifiek onderwerp wordt ingegaan. Je kan een podcast dus eigenlijk zien als een soort ‘audio blogging’. Het verhalende karakter maakt podcasts de perfecte manier om content te consumeren. Mensen raden elkaar aan podcasts te luisteren, waarna ze beetje bij beetje in het dagelijks ritme worden verwerkt. Makers spelen hier slim op in. Zo maakt het NCR haar podcasts 20 minuten lang: precies de gemiddelde woon-werk reistijd, waartussen de podcast het liefst wordt geluisterd.
Podcasts trekken de aandacht van je doelgroep
Of we het willen of niet, ons brein probeert altijd met zo min mogelijk cognitieve inspanning een optimaal resultaat te bewerkstelligen. In de huidige samenleving met de zogenoemde information overload is het een hele uitdaging om de aandacht te trekken én vast te houden. Zo wordt een blog met een leestijd langer dan 10 minuten niet altijd gelezen door je publiek. Zonde, want de informatie die je wil overbrengen is wel relevant voor deze doelgroep. Laten podcasts hét perfecte middel zijn om de aandacht van je doelgroep voor een langere tijd vast te houden. Het luisteren naar een gesprek kost minder energie dan het lezen van een blog. Daarnaast kan het op een moment dat het voor de luisteraar uitkomt. Met podcasts kan je de diepte in duiken, zonder dat je publiek direct afhaakt.
Podcasts creëren een persoonlijke ervaring
Podcasts geven je de kans om je stem (letterlijk) te laten horen en je mening over te brengen. Dit maakt een podcast intiem en persoonlijk. Daarbij luisteren mensen aandachtiger naar een podcast dan naar andere communicatie-uitingen. Een luisteraar raakt snel gewend aan de verschillende stemmen en wordt meegenomen in het verhaal dat je te vertellen hebt. Dit maakt podcasts de ideale manier om een boodschap over te brengen en deze te koppelen aan een product of dienst.
Podcasts bouwen aan een langdurige relatie met de luisteraar
De intimiteit van het medium biedt de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met de luisteraar. De luisteraar wordt door middel van storytelling betrokken bij jouw verhaal. Onderzoek heeft uitgewezen dat verhalen helpen bij het opbouwen van sterke relaties tussen consumenten en merken. De relatie tussen de luisteraar en maker zorgt vervolgens voor meer aandacht vanuit de luisteraar. Bovendien zorgt het verhalende karakter van podcasts ervoor dat de boodschap beter wordt opgeslagen dan bij andere communicatiemiddelen. Daardoor worden podcasts tegenwoordig steeds meer gezien als duurzame bouwsteen van de organisatie die bijdraagt aan de doelstellingen, zoals het creëren van naamsbekendheid en merkbewustzijn.
Wanneer is een podcast relevant voor jou?
Ben jij expert in jouw vakgebied? En sluit jouw verhaal aan op waar de doelgroep naar op zoek is? Dan is podcasting een onmisbare kracht in je communicatiemix! Naast dat podcasts het perfecte middel zijn om de aandacht te trekken, jouw naamsbekendheid te vergroten en écht te verbinden met jouw doelgroep, is het een kleine investering en is een podcast eenvoudig en snel verspreid. Geen reden dus om het niet te doen!
Heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Wij wel! Van concept, scripting, studio-opname en nabewerking tot de distributie van je podcast via de meest populaire platformen, zoals iTunes, Spotify en Soundcloud: we ontzorgen je van A tot Z. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.
Geschreven door Malou Seuren