Privacy en online communicatie: hoe zit het nu precies?
Na de invoering van cookies in 2012, gaf de Algemene Verordening Gegevensbescherming in 2018 de controle over de eigen persoonsdata weer terug aan de consument. Voor het verzamelen van iemands persoonsgegevens en gebruiken voor marketing heb je als organisatie in de meeste gevallen toestemming nodig. Maar de banden worden nog strakker aangetrokken: Google Chrome gaat third-party cookies blokkeren. Maar wat houdt dat precies in voor online marketeers? En wat weten we op dit moment over de impact na het invoeren van deze strengere eisen? Je leest het in deze krachtvoerblog!
Wat zijn cookies ook alweer?
Cookies zijn hele kleine bestandjes die door een website – na toestemming – op het device van de gebruiker worden gezet. We maken onderscheid tussen first-party cookies en third-party cookies. Deze eerste variant wordt voornamelijk ingezet om website beter te laten functioneren. Third-party cookies kunnen worden gebruikt om gebruikers te volgen op internet. Dit gaat via locatie, device en conversiegegevens. Door de cookies te accepteren als bezoeker van een website ga je akkoord met het ‘volgen’ van jouw aankoopproces. Op deze manier wordt jouw internetgedrag in de gaten gehouden en kom je gepersonaliseerde content tegen.
De verantwoordelijkheid van een organisatie
De aangescherpte regels rondom privacy in 2018 hebben invloed op een aantal gebieden in de marketing. Onder andere op e-mailmarketing, tag management, content marketing, Google Ads en WordPress Plugins. Maar wat zijn de consequenties voor jou als communicatiespecialist of marketeer? Verschillende trackingstechnieken – waaronder cookies – zorgen ervoor dat je makkelijk data kunt verzamelen. Sinds de nieuwe regelgeving is het nóg belangrijker dat een organisatie uitlegt waarom een tracking wordt ingezet en waar de data voor gebruikt wordt. Op deze manier houd je de dataverzameling transparant.
Als organisatie zijn er drie stappen die je moet volgen:
- Expliciete toestemming vragen om data te verwerken;
- Transparantie in hoe de gegevens verwerkt worden;
- Aangeven hoe de data wordt bewaard.
De AVG geeft daarbij aan dat het belangrijk is dat persoonsgegevens niet langer bewaard worden als het niet strikt noodzakelijk is én verwijderd worden als de gebruiker hier om vraagt.
Google Chrome stopt met third-party cookies
Safari en Firefox gingen ze al voor, maar per 2022 blokkeert ook Google Chrome alle third-party cookies. Dit heeft grote gevolgen voor de online communicatiewereld, omdat Google Chrome maar liefst 70% van al het internetgebruik in handen heeft. Onder andere targeting via advertenties op platformen als Facebook en Instagram gaan hierdoor ingewikkelder worden. Gebruikers hebben steeds sterker het gevoel dat ze in de gaten gehouden worden en het doel van Google is dit gevoel te verminderen. In eerste instantie gaat het dus om het tegemoetkomen in het behouden van de privacy van de gebruiker. Wat het alternatief van Google wordt, is nog onduidelijk. Maar de voorspellingen zijn dat er meer getarget wordt op groepen, in plaats van individuen.
Gevolgen voor online communicatiespecialisten
We kunnen niet in de toekomst kijken en er zijn nog veel dingen onduidelijk, maar communicatiespecialisten en marketeers kunnen zich wel al enigszins voorbereiden. Ga op zoek naar een tool waarbij de gegevens van je eigen klanten beter geanalyseerd worden, zónder dat je daar third-party cookies bij nodig hebt. En houd vooral de ontwikkelingen rondom Google in de gaten!
Wil je sparren met ons rondom dit onderwerp? Neem eens contact met ons op, we kijken graag met je mee.
Geschreven door Laura.