7 redenen waarom podcasts interessant zijn voor jouw organisatie

podcast opnemen studio

7 redenen waarom podcasts interessant zijn voor jouw organisatie

7 redenen waarom podcasts interessant zijn voor jouw organisatie

Wist je dat ruim 5 miljoen Nederlanders naar podcasts luisteren? In de auto, op de fiets, tijdens het sporten of tijdens het ontbijt. Podcasts zijn in het communicatielandschap niet meer weg te denken! De meeste mensen luisteren naar een podcast voor ontspanning en amusement, maar uit onderzoek blijkt dat een kwart van de podcast luisteraars óók vanwege zakelijke doeleinden naar podcasts luistert. Een podcast mag dan ook niet meer ontbreken in jouw content strategie. In deze blog geven we 7 redenen waarom een podcast een uitstekend communicatiemiddel is voor jouw organisatie.

1.    Positioneren als expert

Een podcast is een perfect medium om je expertise te delen. Je doet dit nu misschien al via een blog of nieuwsbrief, maar waarom zou je het niet via audio doen? Door te praten over onderwerpen waarin jij gespecialiseerd bent, laat je zien dat je een expert bent. Bovendien biedt een podcast de tijd en ruimte voor verdieping en uitleg over (ingewikkelde) materie. Onderwerpen die wellicht niet geschikt zijn voor je blog of social media kanalen kun je via een podcast wél aan de orde brengen. Ook is het mogelijk om andere experts te betrekken bij jouw podcasts. Waardoor jij jouw expert status kan verhogen. Kies dus je interview gasten zorgvuldig uit.

2.    Plaats en tijdsonafhankelijk

Je doelgroep kan altijd en overal naar jouw podcast luisteren. Waar ze ook zijn en wanneer ze maar willen! Ook kunnen ze de podcast tussendoor pauzeren of stukken opnieuw terugluisteren. Een podcast speelt dus in op de behoefte om plaats- en tijdsonafhankelijk kennis op te doen. Het unieke van een podcast is dat ze geluisterd wordt tijdens een schaars schermloos moment, bijvoorbeeld in de auto, tijdens het sporten of onder het afwassen. Het is dus een kans om het publiek een verhaal te vertellen terwijl ze geconcentreerd naar je luisteren.

“Het unieke van een podcast is dat ze geluisterd wordt tijdens een schaars schermloos moment. Het is dus dé kans om je publiek een verhaal te vertellen terwijl ze geconcentreerd luisteren.”

3.    Leads genereren

Een podcast is een middel waar je uitstekend bestaande klanten mee kunt aanspreken omdat het ondersteunt bij het opbouwen van een community. Mensen abonneren zich, kijken uit naar nieuwe podcasts en blijven ook nauw betrokken. En, door je podcastafleveringen te delen op je website, social media en via e-mail, is de kans groot dat je er ook nieuwe klanten mee bereikt en interesseert. Podcasts worden daarmee een perfect middel voor het genereren van nieuwe leads. Doordat je je expertise laat horen, consistentie creëert én zorgt voor een stukje entertainment. Da’s nog eens een goede manier om binnen te komen bij de potentiële doelgroep! Bovendien is het een stuk persoonlijker om een stem te horen dan bijvoorbeeld een e-mail te krijgen.

4.    Een hechte band opbouwen met je doelgroep

Luisteraars kunnen zich abonneren op jouw podcast. Ze krijgen een melding als er een nieuwe aflevering online staat en dit zorgt voor binding. Bovendien, door een podcastserie leren luisteraars jou en jouw onderneming steeds beter kennen en vertrouwen. En omdat een stem persoonlijker is dan tekst, kun je makkelijker een band opbouwen met je publiek. Daar komt nog bij dat sterke en authentieke verhalen kunnen zorgen voor een hechte(re) band met je doelgroep. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Storytelling helpt bedrijven om nieuwe en bestaande klanten te raken en in beweging te krijgen. Een podcast is bij uitstek geschikt voor storytelling. Maar let wel op: consistentie is heel erg belangrijk. Áls je ermee start, kun je het maar beter goed doen. Daarom is het belangrijk om op vaste momenten, voor een langere periode, nieuwe podcasts te produceren. Op die manier blijf je top of mind bij jouw klanten en de doelgroep.

5.    Je creativiteit de vrije loop

De manier waarop een podcast gedaan wordt, is natuurlijk helemaal aan de podcaster zelf. Van een eenvoudig interview tot een verhalende serie. Als organisatie kun je je creativiteit de vrije loop laten! Misschien ga je in gesprek met klanten of medewerkers. Of misschien kies je ervoor jouw bedrijf veel meer op de achtergrond te houden en je te focussen op kennisdeling over jouw vakgebied. En wat dacht je van een creatieve intro en outro? Wat je voorkeur ook heeft: het kan allemaal met podcasting!

6.    Opnemen gaat snel en gemakkelijk

Een podcast maken gedoe? Niet als het aan ons ligt. Een podcast maken vraagt natuurlijk om je eigen inzet en commitment. Je moet je voorbereiden en zult moeten rekenen op 1 à 2 uur opnametijd per podcast. Maar, zeker als je het vergelijkt met het schrijven van een blog, is een podcast éígenlijk veel gemakkelijker. Zou je niet zeggen hè?! Maar denk er eens over na: een podcast is eigenlijk alleen een gesprek over een onderwerp waar jij expert in bent. Hoe leuk is het om daar een uurtje over te mogen praten? Zeker als je een professionele podcasting partij als CommunicatieKrachten inhuurt, word je volledig ontzorgd. Strategie, concept, scripting, opname, nabewerking én distributie: wij regelen het voor je!

7.    Aanvulling op jouw communicatiestrategie

Ken je de wet van 7 contactmomenten? Precies: een consument heeft gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat hij of zij op aankoop over gaat. Een podcast is een mooi, extra contactmoment! Bovendien is het een keer wat anders dan een blog, nieuwsbrief of social post. Elke organisatie zou dus serieus moeten nadenken over een podcast. Belangrijk is wel om goed in kaart te brengen of een podcast bij je merk past. Zo maar een podcast inzetten omdat het ‘leuk’ en ‘hip’ is, is natuurlijk nooit een slim plan. Luistert jouw doelgroep naar podcasts? Wat wil je bereiken met je podcast? En past een podcast bij jouw merk? Dan is de podcast een middel die zeker niet mag ontbreken binnen jouw communicatiestrategie!

Hulp nodig?

Maar hoe pak je dat aan, zo’n podcast? Wij helpen je graag! CommunicatieKrachten begeleidt je van A tot Z en ontzorgt volledig op professionele wijze. Van strategie, concept, scripting, studio-opname en nabewerking tot de distributie van je podcast via de meest populaire platformen, zoals iTunes, Spotify en Soundcloud.

Wij werken hierin samen met RN7: één van de grootste streekomroepen van Nederland. Hierdoor beschikken we over een professionele studio, ervaren sprekers, geluidstechnici en de modernste apparatuur. In een comfortabele studio nemen we samen met jou en je gasten de podcast op. De audio wordt in de studio na bewerkt en natuurlijk afgemaakt met een herkenbare soundbranding. Hierdoor is jouw inspanning minimaal en is het produceren van een professionele podcast zo gedaan.

Meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je graag alles over podcasts!

Geschreven door Kim

.