Interne communicatie: zó doe je dat!
Goed geïnformeerde medewerkers zijn betrokken, gemotiveerd en voelen zich meer gewaardeerd. Hoe je jouw medewerkers goed informeert? Met interne communicatie natuurlijk! Toch is interne communicatie vaak een ondergeschoven kindje. En dat is zonde. Want effectieve interne communicatie is één van de belangrijkste factoren voor een goed functionerend bedrijf. Benieuwd hoe jij jouw interne communicatie kan verbeteren? Je leest het in deze editie van onze krachtvoerblog!
Waarom goede interne communicatie belangrijk is
Interne communicatie omvat alle vormen van communicatie binnen een organisatie. Een essentieel onderdeel binnen een goed functionerend bedrijf. Effectieve interne communicatie gaat namelijk hand in hand met processen die soepel lopen én met tevreden werknemers. Het zorgt ervoor dat managers en medewerkers elkaar begrijpen en dat elkaars verantwoordelijkheden helder zijn. Uiteindelijk resulteert succesvolle interne communicatie in betrokken en gemotiveerde medewerkers, die zich graag verbinden aan het bedrijf.
Belemmerende factoren
Ondanks de voordelen van een effectieve interne communicatiestrategie is uit onderzoek van Epicom gebleken dat bijna de helft van de respondenten moeite heeft met het betrekken van medewerkers bij de organisatie. Een gebrek aan tijd, te weinig steun vanuit het management en het uit de weg gaan van interactie zijn allemaal belemmerende factoren voor de interne communicatie. Hoe zorg je toch voor betrokken en gemotiveerde medewerkers? Met deze 3 tips verbeter jij de interne communicatie binnen jouw bedrijf of organisatie.
Tip 1: maak interne communicatie onderdeel van je communicatiestrategie
Met een intern communicatiebeleid dat verankerd ligt in de communicatiestrategie worden medewerkers gezien als klanten. Of het nou gaat om een nieuw systeem, regels die veranderen of om leuke vooruitzichten: je medewerkers zijn klanten waar je iets aan wilt verkopen. Ontwikkel daarom ook voor hen een strategie en stel een intern communicatieplan op. Welke rol speelt communicatie binnen jouw organisatie? Op welke manier doe je het nu? En waar is verbetering mogelijk? Het beantwoorden van deze vragen helpt je bij het opstellen van het plan.
Tip 2: zorg voor de juiste boodschap op de juiste tijd en -plek via het juiste kanaal
Heeft jullie organisatie successen behaald? Vier het! Is er een tegenvaller? Deel het. Alleen met transparante- en structurele communicatie betrek je jouw medewerkers. Maar – net als bij externe doelgroepen – spreek je niet iedereen met dezelfde communicatie-uiting aan. Verspreid jouw boodschap daarom intern via verschillende communicatiekanalen en -middelen. Een goede mix van persoonlijk contact, tekst, infographics en audiovisuele content werkt om verschillende collega’s te bereiken. Zie jij door de bomen het bos niet meer? Een contentkalender helpt ook orde te krijgen in jouw interne communicatie.
Tip 3: creëer aantrekkelijke content
Net als je klanten zijn je collega’s ‘gewoon’ mensen. Ook om hen te bereiken is het belangrijk om aantrekkelijke- en relevante content te maken. Maak gebruik van eenvoudig taalgebruik en maak je boodschap waar mogelijk beeldend. Je collega’s zullen je dankbaar zijn. Bovendien wordt de informatie zo beter opgenomen én blijft de boodschap beter hangen. Wil jij zeker weten dat jouw content aansluit bij je collega’s? Haal dan input op vanuit de gehele organisatie en stem je communicatie hierop af.
Heb je advies of hulp nodig bij het verbeteren van de interne communicatie binnen jouw bedrijf? Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag!
Geschreven door Malou Seuren