In 7 stappen naar een steengoed persbericht

In 7 stappen naar een steengoed persbericht

In 7 stappen naar een steengoed persbericht

Een persbericht schrijf je natuurlijk niet voor de prullenbak van de redactie-mailboxen. Het is het perfecte middel om free publicity te genereren. Toch haalt slechts 30% van de persberichten het nieuws. Hoe zorg je ervoor dat jouw persbericht hiertussen zit? In deze blog leer je in 7 stappen hoe je een steengoed persbericht schrijft. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Stap 1: Kruip in de schoenen van een journalist

Verplaats je – voordat je begint met schrijven – in de schoenen van de journalist. Hoe kijkt hij of zij naar een persbericht dat binnenkomt? En welk publiek moet hij of zij bedienen? Het is belangrijk de invalshoek van jouw nieuwsbericht aan te passen aan de lezer. Wees kritisch over de nieuwswaarde van het bericht dat je wil schrijven en verdiep je in je doelgroep van het medium.

Stap 2: Vertel nieuws, geen reclame

De tweede stap is ook direct de belangrijkste: bedenk wat het belangrijkste nieuws is wat je wil vertellen. Met een persbericht wil je het publiek informeren. Houdt dit doel dus altijd goed voor ogen. Voorkom dat je nieuwsbericht een reclametekst wordt. Dit roept hoogst waarschijnlijk een allergische reactie op bij journalisten en schrikt af. Journalisten willen namelijk hun objectiviteit en authenticiteit behouden. Wat kan je dan wel doen? Schrijf zo objectief mogelijk, houd je aan de feiten, blijf to-the-point en formuleer heldere zinnen.

Stap 3: Verwerk de 5 W’s en H

Een goed persbericht heeft een duidelijke structuur. Begin met een kop die in één zin de boodschap samenvat en triggert om verder te lezen. Vervolgens meld je direct in de lead de meest belangrijke aspecten van je nieuwsbericht. Dit schrijf je aan de hand van de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) en de H (hoe). Dit maakt de strekking van je bericht direct duidelijk. Wanneer alleen de intro van je persbericht wordt gepubliceerd, weet je zeker dat alles erin zit. Een call-to-action werkt daarnaast ook vaak goed.

Stap 4: Schrijf je persbericht oprolbaar

In de rest van de tekst volgt de uitwerking van je lead. Het geeft achtergrondinformatie en biedt context bij het verhaal. Schrijf de behandelde onderwerpen oprolbaar uit per alinea. Deze journalistieke term stamt uit de tijd dat we alles nog afdrukte op papier. Om te voorkomen dat belangrijke informatie onderaan de tekst niet werd afgedrukt, worden de belangrijkste onderwerpen als eerst behandeld. Maar ook in deze tijd is het handig, want zo zijn snelle (online) lezers direct op de hoogte wanneer ze eerder afhaken. Wil je jouw nieuwbericht een persoonlijke touch meegeven? Voeg dan een citaat toe.

Stap 5: Afsluiten van je persbericht

Sluit de tekst af met een noot voor de redactie. Bijvoorbeeld met je contactgegevens. Deze informatie wordt niet gepubliceerd. Heb je goede beelden? Stuur deze dan vooral mee. Dat wordt erg gewaardeerd door de ontvanger van je persbericht.

Stap 6: Herschrijven

Staat de eerste versie van jouw persbericht? Lees het bericht dan nog een keer goed door. Grote kans dat je vaktaal hebt gebruikt, die niet bekend is bij het publiek. Een persbericht wordt beter leesbaar als je aandacht besteedt aan de schrijfstijl. Vervang de vaktermen, let op een actieve schrijfstijl en controleer of je alle informatie kort en bondig hebt beschreven. Uiteraard is een laatste taal- en spellingscheck ook op zijn plaats.

Stap 7: Klaar met schrijven, en nu?

Vergroot de kans dat de ontvanger je persbericht gaat lezen door goed na te denken over je e-mailbericht. Waar je allemaal aan kan denken? Zet niet het woord ‘persbericht’ in de onderwerpsregel van je mail, maar gebruik de kop van je nieuwsbericht. Maak je mail persoonlijk door de naam van de ontvanger te benoemen. En stuur je persbericht niet mee in de bijlage, maar verwerk het direct in de tekst van je mail. Persbericht klaar? Verzenden maar!

Bij een goed persbericht komt veel kijken. Kom je er zelf niet uit met het schrijven van jouw persbericht? Neem contact met ons op! Wij helpen je graag.

Geschreven door Malou Seuren