Hoe kom je aan krachtig beeldmateriaal voor je content?
Goede content gaat verder dan alleen tekst. Cliché, maar waar: een foto zegt meer dan duizend woorden! Maar het vinden van het juiste beeldmateriaal voor je website, blog, social media of nieuwsbrief is geen simpele klus. Zomaar een foto van het internet plukken is geen optie, want aan de meeste foto’s zijn auteursrechten verbonden. Wat zijn je andere opties? Hoe kom je aan krachtig beeldmateriaal voor je website, blogs of social media? In deze blog zetten we de opties op een rij.
Optie 1: Huur een fotograaf in
De beste manier om aan bruikbare foto’s te komen is het inhuren van een fotograaf. Een fotograaf maakt kwalitatieve en authentieke foto’s. Foto’s van jouw bedrijf, medewerkers of werkzaamheden die door een fotograaf zijn gemaakt komen betrouwbaar en professioneel over. Het is misschien een investering, maar je bent verzekerd van foto’s van goede kwaliteit met de uitstraling die jij voor ogen hebt.
Hier moet je aan denken bij het inhuren van een fotograaf
Kijk naar de grootte van de productie
Tijdens je zoektocht naar de juiste fotograaf kijk je als eerste naar de grootte van de productie. De omvang en het doel van de opdracht zijn van invloed op het type fotograaf dat je nodig hebt en het budget dat daarbij past. Voor het maken van pasfoto’s voor de website of LinkedIn kun je prima een zzp’er inhuren. Maar wanneer het gaat om een groter, meerdaags project dan huur je het beste een bedrijf in met de nodige expertise.
Zoek een gespecialiseerde fotograaf
Werk je aan een grotere productie binnen een specifieke branche of met specifieke wensen? Dan is het slim om op zoek te gaan naar een fotograaf met jouw thema, omgeving of decor als specialisatie. Specifieke thema’s zijn bijvoorbeeld eten, architectuur, interieur, landschappen of portretten. De keuze is reuze als het gaat om fotografen, dus het is zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen.
Kijk naar recent werk van de fotograaf
Bekijk tijdens je zoekproces naar de juiste fotograaf zijn of haar recent gemaakte werk.
Zijn er beelden met een specifieke stijl die je bevallen? Is het niet te oubollig? Of juist te heftig? Simpel gezegd: past de fotograaf bij het bedrijf en het project? Neem gerust contact op met de fotograaf voor een kennismakingsgesprek. Dat helpt jou bij het maken van een keuze!
Optie 2: Zelf beeldmateriaal schieten
Is het financiële plaatje van een professionele fotograaf toch niet voor jou weggelegd? Of neem je liever zelf de touwtjes in handen? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf je foto’s te schieten. Voorwaarde daarvoor is dat je redelijk overweg kan met een statief en een camera. Gevoel voor uitstraling en kleuren is ook niet verkeerd. Bezit je over de benodigde vaardigheden? Dan is zelf fotograferen een prima optie.
Hier moet je aan denken als je zelf beeldmateriaal gaat schieten
Zorg voor een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Een fotoshoot die efficiënt is voorbereid leidt tot betere foto’s die aansluiten bij het beoogde resultaat. Breng daarom van tevoren in kaart welke foto’s je nodig hebt en welke sfeer daarbij belangrijk is. Een moodboard kan je hierbij helpen. Ook belangrijk: bedenk op welke locatie(s) je fotografeert en houd hierbij rekening met factoren zoals het licht en compositie.
Creëer eenheid in de foto’s
Een website of social media-account waarop foto’s bij elkaar passen ziet er niet alleen professioneel uit, maar geeft ook direct de uitstraling van je bedrijf of merk weer. We kennen allemaal wel een voorbeeld van hét perfecte Instagram-overzicht. Dat wil jij toch ook? Kies daarom voor foto’s met eenzelfde decor of thema, passend bij de huisstijl van het bedrijf. Probeer hierbij kleding, houding, architectuur en licht met elkaar af te stemmen. De nabewerking van je foto’s speelt hierbij ook een grote rol. Als je bijvoorbeeld bij elke foto dezelfde ‘filter’ of bewerking gebruikt, creëer je ook eenheid.
Maak voldoende foto’s
Als je geen professioneel fotograaf bent is de kans klein dat na drie keer schieten de perfecte foto ertussen zit. Probeer per locatie liever te veel, dan te weinig foto’s te maken. Zo heb je achteraf voldoende keuze bij de selectie van je foto’s. Het is immers zonde om achteraf te ontdekken dat de perfecte foto er nét niet tussen zit. En oja, zorg voor voldoende ruimte op je geheugenkaart. Zo voorkom je minder leuke verrassingen.
Optie 3: Gebruik stockfoto’s
Hoewel we bij CommunicatieKrachten eigen foto’s absoluut de voorkeur geven boven stockfoto’s, begrijpen we dat je soms als bedrijf niet om een stockfoto heen kunt. Op websites zoals Pixabay, Unsplash en Pexels delen fotografen auteursrechtvrije foto’s die je zonder toestemming helemaal gratis kunt gebruiken. Shutterstock en iStock zijn goede websites waar je tegen betaling mooie foto’s kunt downloaden.
Hier moet je aan denken als je stockfoto’s gebruikt
Zorg dat je doelgroep zich herkent in de mensen op de foto
Gebruik je foto’s waar mensen op staan, dan moet je doelgroep zich kunnen herkennen in deze mensen. Gebeurt dit niet, dan haakt de lezer meteen af. Het is best een uitdaging om tussen de vele stockfoto’s een foto te vinden waar jouw doelgroep zich in herkent. Vaak zijn de foto’s iets te ‘cheesy’ met te witte tanden en een te mooie glimlach. Ook zie je vaak dat de mensen op de foto niet Nederlands zijn. Geloofwaardige stockfoto’s zijn schaars, maar zeker niet onvindbaar. Zoek dus goed of gebruik anders foto’s waar geen mensen opstaan.
Geef een eigen draai aan de stockfoto
Helaas zien we vaak dezelfde stockfoto’s terugkomen op websites. Als bedrijf kom je dan niet origineel en betrouwbaar over. Je kunt dit voorkomen door een eigen draai aan de foto te geven en deze te bewerken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een filter te gebruiken, de kleuren aan te passen of een mooie uitsnede te maken.
Kies voor betaalde stockfoto’s in plaats van gratis foto’s
Stockfoto’s waar je voor moet betalen brengen een aantal voordelen met zich mee. Zo is het aanbod aan betaalde foto’s veel groter dan het aanbod aan foto’s op gratis websites. De kans is dus klein dat een ander bedrijf dezelfde foto gebruikt. Bovendien is de kwaliteit van betaalde foto’s vaak beter.
Aan de slag!
Laatste tip: wees niet bang om te switchen tussen de hierboven benoemde opties. Kom je er zelf onverhoopt toch niet uit? Schakel dan gewoon die professional in! Je zult zien dat dit je geld meer dan waard is. Tot zo ver onze tips om aan krachtig beeldmateriaal voor je content te komen. En, hebben we je geïnspireerd? Misschien dat je intussen al met de camera in je hand staat, te popelen om te beginnen. Huur je liever een professional in? Bij CommunicatieKrachten hebben we een goede fotograaf in huis. Aarzel niet en bel gerust voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! We helpen je graag aan fantastische foto’s.