Employer branding: communiceren vanuit je medewerkers
Employer branding. “Slechts een hippe marketingterm”, hoor ik je denken. Echt niet! Employer branding gaat over je imago als werkgever. Het gaat over de identiteit van de organisatie: de ziel, de persoonlijkheidskenmerken. Superbelangrijk dus! En omdat de medewerkers het DNA van een organisatie zijn, staan zij centraal bij employer branding. Zij bepalen de identiteit en vormen het visitekaartje van jouw organisatie. Júist voor potentiële medewerkers. In deze blog leggen we uit waarom communiceren vanuit de medewerkers een belangrijk onderdeel van employer branding is. En hoe je dit kunt inzetten als oplossing voor personeelstekort.
Corporate- versus arbeidsmarktcommunicatie
Even een stapje terug. Het verbeteren van je werkgeversmerk – oftewel employer brand – doe je door middel van arbeidsmarktcommunicatie. Corporate communicatie en arbeidscommunicatie hebben weliswaar raakvlakken, maar zijn niet hetzelfde. Waar corporate communicatie gaat over je bedrijf, je producten en/of dienstverlening en je klantportfolio, gaat arbeidsmarktcommunicatie over het welzijn van potentiële en huidige medewerkers. Bovendien heeft arbeidsmarktcommunicatie vaak de functie om te werven. Potentiële medewerkers hebben behoefte aan heel andere informatie dan bijvoorbeeld klanten. En vragen bovendien om een andere benadering en tone-of-voice. Arbeidsmarktcommunicatie is wat ons betreft een geïntegreerde verantwoordelijkheid van HR, recruitment én communicatie. Alle drie hebben belang bij een sterk werkgeversmerk. Met als doel het bereiken, aantrekken, binden en behouden van personeel. Wie willen we zijn als werkgever, waarom willen we dat en hoe gaan we dat bereiken?
Zoektocht naar een nieuwe baan: mensen en cultuur
Wanneer je zelf op zoek gaat naar een andere baan, ontdek je het belang van employer branding en het communiceren vanuit de medewerkers. Waarschijnlijk ben je zeer nieuwsgierig naar de mensen achter de organisatie. Wie werkt er, wat doen zij en wat vinden zij daarvan? Eenmaal op een website, klik je waarschijnlijk direct op ‘team’ of ‘over ons’. Op zoek naar foto’s en de verhalen van de mensen die er werken: jouw eventuele toekomstige collega’s. Wat is de bedrijfscultuur? Wat voor een type mensen werken er? Wat wordt er gepost op social media? Worden er uitjes georganiseerd? Vertellen medewerkers iets over hun persoonlijke ontwikkeling? Over de klanten waarvoor ze werken en wat ze daarvan vinden? En natuurlijk verdiep je je ook in de oorsprong van de organisatie, de precieze dienstverlening en de eventuele quotes van klanten. Net zo belangrijk! Maar wel minder relevant voor het krijgen van dat ‘fingerspitzengevoel’. Uiteindelijk wil je toch graag een gezicht krijgen bij een organisatie. Herkenbaar?
Het verhaal van je medewerkers
De kracht bij employer branding ligt in het vertellen vanuit de medewerkers in plaats van vanuit de organisatie. Laat in alle communicatie-uitingen het verhaal van de medewerkers centraal staat staan. Laat potentiële medewerkers zien én ervaren hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Neem ze mee, geef ze een kijkje in de keuken, breng de bedrijfscultuur op ze over. En daarnaast is het van belang om consistent en consequent te communiceren. Met behulp van een scala aan communicatiemiddelen. Zoals vlogs, blogs, mooie échte afbeelding, een brandmovie, publicaties op externe kanalen, brochures, flyers, nieuwsbrieven en uiteraard de social media kanalen. En niet te vergeten: een professionele werken bij-website. Want ons betreft de must have voor iedere organisatie. Daarover lees je meer in onze voorgaande krachtvoer blog.
P.S. Employer branding zet je niet alleen in voor het bereiken van potentiële medewerkers... “Customers will never love a company until employees love it first.”
Geschreven door Sanne