2022: dit zijn de 5 belangrijkste communicatietrends

2022: dit zijn de 5 belangrijkste communicatietrends

2022: dit zijn de 5 belangrijkste communicatietrends

Happy 2022! Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Geldt dat ook op het gebied van communicatie? Natuurlijk! Om jouw klanten mee te (blijven) nemen in jouw visie, is het belangrijk om je strategie aan te passen op de verwachtingen en trends van 2022. Gaan er zaken veranderen dit jaar? Waar ligt de focus op? We trappen 2022 af met de vijf belangrijkste communicatietrends voor dit jaar. Lees snel verder!

Podcasting

CommunicatieKrachten is fan van podcasting en we laten ons hier vaker over uit. En dat is niet voor niets: volgens een onderzoek van Markeffect luisteren ruim 6 miljoen Nederlanders (16+) wel eens naar een podcast via Spotify of YouTube. Logisch! Want het beluisteren van een podcast is toegankelijk én je hebt je handen vrij om te multitasken. Veel luisteraars geven aan dat een podcastaflevering ‘intiem’ kan voelen en dat je echt een band opbouwt met de podcastmaker. Dat hoef je geen twee keer tegen een contentmarketeer te zeggen: doe er je voordeel mee!

 Zet in op long-form content

Waar we gewend zijn om in te spelen op de trend dat alle contentvormen ‘snackable’ moeten zijn, slaat dit in 2022 (weer) om naar content die meer de diepte in gaat. Mensen hebben behoefte aan zelfontwikkeling, zelfontplooiing en zijn op zoek naar het ‘geluksgevoel’. Hoe speel je daar dan op in? Door long-form content in te zetten! Bij deze contentvorm gebruik je minimaal 1000 woorden: een stuk meer dan een korte social media post dus! Betekent dat we alinea’s lange berichten op LinkedIn of Instagram moeten plaatsen? Absoluut niet. Maar wil je meegaan met deze trend, dan is het zeker van belang eens goed naar je contentplan voor 2022 te kijken. Welke elementen moet je toevoegen om diepgaande content te maken? En zijn er rubrieken die je misschien beter kunt schrappen? Brainstormen maar!

Inclusiviteit op social media

Er is steeds meer aandacht voor inclusiviteit en diversiteit op social media. De verwachting is dat deze trend zich in 2022 doorzet. En eigenlijk kunnen merken en organisaties er niet meer om heen. Een trend waarbij contentcreators zich bewust zijn van de gevolgen: de drive voor een inclusieve toekomst is hoog.

Contentcreatie met behulp van artificial intelligence

Content creëeren: een tijdrovende klus. Maar niet als je artificial intelligence (AI) inzet! Ik hoor je denken: AI en contentcreatie? Ja! Er zijn steeds meer tools die je kunt inzetten om bijvoorbeeld het voorwerk van het schrijven van teksten te laten doen. En nog extra handjes nodig bij het SEO-proof maken van je webteksten? Door middel van AI kunnen gegevens uit Google Analytics gehaald worden, waardoor je een stuk minder onderzoek zelf hoeft te doen. We zijn heel benieuwd hoe deze trend zich ontwikkelt komende maanden!

Behoefte aan verbinding

Overall groeit de behoefte aan verbinding enorm. En daar heeft de coronacrisis een schepje bovenop gedaan. Het ‘menselijke aspect’ ontbreekt nog wel eens in deze steeds digitaler wordende cultuur en het is slim om hier rekening mee te houden. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan het opzetten van een online community? Op deze manier zoek je elkaar op en zorg je voor meer contact onderling. Het verschil met ‘normale’ social media? In een online community zitten vaak mensen met dezelfde interesses, achtergrond of voorkeuren. Dat schept een band! Geen idee hoe je dit op moet zetten? Neem eens contact op met één van ons, we vertellen je er graag meer over!

Dit kun je verwachten van 2022. Wij zijn heel benieuwd waar we aan het eind van het jaar staan op het gebied van communicatie! Houd onze krachtvoer-pagina in de gaten: we kunnen niet wachten om weer tips, tricks en actualiteiten met jullie te delen!

Bronnen:
Marketingfacts – contentmarketing, communicatiedoelen, visuele trends

Geschreven door Laura Sietinga