Waarom contentmarketing essentieel is

contentmarketing

Waarom contentmarketing essentieel is

Waarom contentmarketing essentieel is 

Wist je dat 78% van de consumenten liever een bedrijf leert kennen aan de hand van een artikel dan een advertentie? Ga maar na bij jezelf. Grote kans dat ook jij liever een mooi artikel over een bedrijf leest dan een (verkoop)advertentie. Inmiddels weten ook veel bedrijven en organisaties het: content is king. Toch blijkt het structureel creëren van content in de praktijk nog lastig te realiseren. Veelgehoorde argumenten zijn te weinig tijd, geen prioriteit of geen idee hoe te starten. In deze blog leg ik uit waarom contentmarketing van essentieel belang is voor het bouwen aan je merkverhaal en geef ik je een aantal praktische tips voor een structurele aanpak.

Waarom contentmarketing?

Mensen doen graag zaken met authentieke bedrijven, bedrijven die experts zijn in wat ze doen. Ondanks dat een bedrijf vaak goed weet wat hun expertise is, kun je je afvragen in hoeverre de (potentiële) klanten hiervan op de hoogte zijn. Door structureel content te delen bouw je stapsgewijs aan het merkverhaal van jouw bedrijf. Door steeds nieuwe, voor de doelgroep relevante verhalen te vertellen, zorg je ervoor dat klanten je bedrijf steeds beter leren kennen. Zo bouw je een relatie met je klant op. Dit werpt op lange termijn zijn vruchten af: structurele contentmarketing zorgt voor meer én betere leads.

Vijf praktische tips

Maar hoe start je met contentmarketing? Mijn advies: strategy first. Het is belangrijk om eerst de strategie te bepalen van jouw contentmarketing. Wat is het doel van de content? Welke kanalen zijn interessant? En hoe ziet de inhoud van de content eruit? Een strategische sessie waarin deze onderwerpen besproken worden biedt hiervoor uitkomst. Staat je strategie? Ga dan zelf aan de slag met het creëren van content aan de hand van onderstaande praktische tips.

Tip 1: Richt een contentkalender in

In een contentkalender is in één overzicht te zien wanneer, welke content wordt gepubliceerd. De contentkalender biedt houvast en zorgt ervoor dat contentmarketing structureel in de dagelijkse werkzaamheden wordt opgenomen. No more excuses dus! Hou er rekening mee dat het maken van content tijd kost. Als je van plan bent wekelijks nieuwe content te publiceren zorg dan dat je op tijd start met het creëren van deze content. Een goede planning is hier dus van essentieel belang. Mijn favoriete projecttools om de contentkalender te bewaken zijn: Wunderlist, Trello en Meistertask. Een Excel-bestand kan natuurlijk ook.

Tip 2: Timing is key

De beste contentmarketing is content in het juiste formaat, via het juiste kanaal én op het juiste moment. Content die zorgt voor interactie. Het is dus verstandig om per kanaal uit te zoeken wat de beste tijden zijn om content te plaatsen. Let er wel op dat dit per doelgroep erg verschillend kan zijn. Test dus zelf welke tijdstippen bij jou voor veel interactie zorgen. Zorg er daarnaast voor dat je in je planning rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen. Soms ontstaan er situaties waar je mooi met jouw content op in kunt haken. Zonde wanneer je deze mist vanwege een té strakke planning.

Tip 3: Maak persoonlijke content

Bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben, wie de mensen achter de organisatie zijn. Geef je content een persoonlijke touch door regelmatig medewerkers in beeld te brengen. Wat voor een soort mensen werken er bij jouw bedrijf? Maar ook, wat doen ze graag in hun vrije tijd? Hierdoor krijgt je bedrijf een gezicht en bouw je aan de relatie met je bezoekers.

Tip 4: Laat de content beoordelen door iemand buiten de organisatie

Is je content klaar om gepubliceerd te worden? Vergeet niet om deze te laten beoordelen door iemand buiten je organisatie. Het is belangrijk dat iemand die jouw product of dienst niet kent eenvoudig kan begrijpen waar de content over gaat. Door de content te laten beoordelen waak je ervoor dat je content geen lastig inhoudelijk stuk wordt.

Tip 5: Monitor de content maandelijks

Afsluitend is het zinvol om aan het einde van elke maand de content te monitoren. Welke artikelen zijn het meest gelezen? En wat was het engagementspercentage? Door dit maandelijks te beoordelen kom je enorm veel te weten over je doelgroep. Deze kennis kun je vervolgens toepassen in de nieuwe content die je maakt. Zo sluit jouw content nog beter aan op de behoefte van je doelgroep!

Krachten bundelen?

Tijd om een vliegende start te maken met contentmarketing in 2020? CommunicatieKrachten helpt jouw bedrijf graag bij het structureel aanpakken van content: van strategie tot en met implementatie. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Geschreven door: Anne de Jong