8 SEO-tips voor een hogere ranking in Google
Hèhè is ein-de-lijk die nieuwe website klaar? Tijd om achterover te leunen? Wat ons betreft niet! Je website kan nog zo mooi zijn: als bezoekers hem niet kunnen vinden heb je er vrij weinig aan. Een goede vindbaarheid van je website zorgt voor een grotere naamsbekendheid, meer leads en uiteindelijk meer klanten. Door je te verdiepen in SEO (Search Engine Optimization) bouw je aan de organische positie van je website in Google. In deze blog delen we 8 SEO-tips, zodat je zelf aan de slag kan met het verbeteren van jouw positie in Google!
Hé Nijmeegse ondernemer! Heb jij al gehoord van de subsidie voor de Gemeente Nijmegen waarbij je tot wel 2.500 euro krijgt om te digitaliseren? Hulp bij je SEO valt daar ook onder! Meer info vind je hier.
1. Start met het koppelen van je accounts
Om te starten met SEO is het van belang dat eerst de techniek klopt en je inzicht hebt in alle data. Hoeveel bezoekers komen er op je website? En via welke zoekwoorden komen ze op jouw pagina’s terecht? Google Analytics & Google Search Console zijn hier geschikte tools voor. Check hier hoe je Analytics koppelt aan een WordPress website. Gelukt?! Dan kun je van start met het optimaliseren van je positie in Google!
2. Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Het is belangrijk om te onderzoeken op welke zoektermen (keywords) je doelgroep zoekt. Door deze zoektermen op te nemen in je websitestructuur en -content, wordt jouw website beter vindbaar voor jouw doelgroep. Een zoekwoordenonderzoek start met logisch redeneren. Zet de zoekwoorden op een rijtje waarvan jij denkt dat er vaak op gezocht wordt. In de gratis tool Ubersuggest kun je checken hoeveel er daadwerkelijk op jouw keywords gezocht wordt en inspiratie op doen voor alternatieve zoekwoorden. Verzamel alle relevante zoekwoorden in één overzicht, zij vormen de basis voor de SEO-tips 3 tot en met 7!
3. Meta Titles en -Descriptions toevoegen
Klinkt ingewikkeld, maar is het totaal niet. De Meta Title is de titel die op Google zichtbaar is. En de Meta Description – je raadt het al – is de bijbehorende beschrijving. Aan de achterkant van een website is het mogelijk om zelf Meta Titles en -Descriptions voor elke pagina toe te voegen. Gebruik de zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek om de verschillende titels en beschrijvingen zo optimaal mogelijk te laten presteren. Goed om te weten: Google stelt copy-paste niet op prijs. Zorg dus dat je voor elke pagina een unieke Meta Title en -Description schrijft!
4. Content is king!
Een hogere positie in Google is hard werken. Verras jij je doelgroep regelmatig met inhoudelijke en relevante content over je product of dienst? Dan gaat Google jouw website als autoritair beschouwen. Én daarom hoger ranken. Het is dus zinvol om aan de hand van een contentstrategie in te spelen op de wensen van je doelgroep. Blijkt uit je zoekwoorden onderzoek dat gebruikers op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp? En past dit onderwerp binnen je communicatiestrategie? Dan is het interessant om hier een inhoudelijk artikel over te schrijven.
5. Controleer de laadsnelheid van je website
Niets is zo vervelend als een trage website. Dat vindt Google ook. Laadt jouw website niet snel genoeg? Dan word je al snel afgestraft met een lagere SEO-ranking. De algemene vuistregel is een laadtijd van 2 seconden of minder. Benieuwd naar de laadtijd van jouw pagina? Vul je URL in op Google PageSpeed Insights en bekijk in een overzicht de laadtijd van je pagina’s. Verbetering nodig? Vraag je webbouwer om advies!
6. Verkort je URL’s naar zoekmachine vriendelijke URL
De URL van jouw pagina onderscheidt de websitepagina van alle andere pagina’s op het web en is een belangrijke factor voor de SEO-ranking. Wist je dat je de naam en lengte van een URL eenvoudig in de WordPress omgeving kunt aanpassen? Op een complexe URL wordt minder vaak geklikt. Ook begrijpt Google daarmee niet waar de pagina precies over gaat. Verkort jouw URL’s dus naar SEO-vriendelijke URL’s er vermeld er minstens één zoekwoord in.
Do: https://www.communicatiekrachten.nl/krachtvoer/8-seo-tips
Don’t: www.communicatiekrachten.nl/ce/nl/category/Krachtvoer_AREA_22513/
7. Verander de bestandsnamen van afbeeldingen in SEO vriendelijke namen
De bestandsnaam is de naam van de afbeelding zoals je deze op de computer opslaat. Heb je een foto van jouw kantoorpand op je website staan? Onder de naam IMG01.jpg weet Google natuurlijk niet dat het om jouw kantoorpand gaat. Verstandig dus om deze naam aan te passen naar bijvoorbeeld: kantoorpand-communicatiekrachten.jpg. Wanneer gebruikers zoeken naar jouw bedrijf komen ze eerder bij je terecht. En ook in Google Afbeeldingen komt jouw foto eerder naar boven wanneer bezoekers zoeken op “kantoorpand.”
8. Zorg voor backlinks naar je website
Last but not least: zorg voor voldoende backlinks naar jouw website. Backlinks zijn andere websites die verwijzen naar jouw website. Denk hierbij aan leveranciers, opdrachtgevers of klanten die op hun eigen website een verwijzing geven naar jouw website. Hoe meer backlinks je hebt, des te hoger je ranking in Google. Dit komt omdat jouw website stijgt in de mate van betrouwbaarheid. Belangrijke zaken om rekening mee te houden bij backlinks is de relevantie tussen beide sites en de populariteit van de site die naar je verwijst.
Aan de slag met deze SEO-tips!
Nu is het tijd om aan de slag te gaan met je eigen SEO-ranking en het veroveren van een hogere positie in Google! Wil jij meer SEO-tips en advies over de vindbaarheid van je website? Of zoek je een partner die je helpt bij de uitvoering? Laten we onze krachten bundelen! Neem contact met ons op voor meer informatie.
P.S. Heb je al gehoord van de subsidie van de Gemeente Nijmegen? Nijmeegse ondernemers kunnen nu met 50% korting hun digitale strategie en online vindbaarheid verbeteren. Hulp bij je SEO valt daar ook onder! Je kunt tot wel 2.500 euro subsidie krijgen, mits je je laat helpen door een aangemelde Nijmeegse leverancier. CommunicatieKrachten is één van die leveranciers. Meer weten? Neem gerust contact met ons op of lees dit artikel.
Geschreven door Anne